Min tidning är en lott
Möjligheterna med Kodaks inkjetteknik Propser för tilltryck i höghastighetspressar visades vid ett seminarium på Axel Springer Förlag i Hamburg i början av december. Tillresta tidningschefer från hela Europa och en stora skara journalister deltog.Nu gör höghastighetsinkjet entré i tidningspressarna. Frågan är vem som bli först med den nya tekniken för förpackningstryck?
Kodaks Prosper-teknik anses av flera experter vara den inkjetteknik med störst potential att bli den dominerande digitala trycktekniken för hybridpressar där analog tryckteknik som, offset och flexo, kombineras med inkjet. Först och främst därför att Prosper är den enda teknik som klarar att trycka med samma hastighet som de snabba rulloffsetpressarna, åtminstone för tidningsproduktion. Axel Springer installerade under 2011 Kodak Prosper S30 Imprinting System i några av sina tidningspressar. I Hamburg fick deltagarna se Prospertekniken in action på en Manroland Colorman Newspaper Web Offset Press. Med hjälp av den kan innehållet individualiseras i varje exemplar av tidningen om man så vill. Produktionen sker i full hastighet, 914 meter minut, eller 15 meter per sekund.På seminariet presenterades en rad möjligheter med den nya tekniken som att anpassa såväl annonser som redaktionellt innehåll i tidningen att passa en specifik målgrupp, trycka individuella QR-koder, meddelanden och lottnummer. Axel Springer Förlag äger en rad ledande tyska tidningar, bl a Bild, Die Welt och Hamburger Abendblatt. I tidningarna har man bl a arrangerat lotterier och bingospel, där det i varje tidning tryckts en unik bingobricka eller lottnummer.Bild har i många år drivit sin försäljning med olika typer av spel. Men med den nya tekniken slipper man kostnaden för att trycka separata spelsedlar och får också bättre kontroll på att det följer en spelsedel med varje tidning. Tidningen blir ju själva spelsedeln. Kampanjerna har hittills varit en succé och Bild har installerat ytterligare tre Prosper 30 S i sin tidningsproduktion.Från tidningstryck till förpackningstryck är steget inte långt. Den nya Prosper-tekniken kan förvandla varje förpackning till en potentiell värdecheck. Frågan är väl bara vem som blir först?Se ett inslag om Prosper-tekniken från seminariet på Axel Springer förlag. Kicka HÄR!