Danska Mikkeller har på några år blivit en stor aktör i kategorin mikrobryggerier. Anledningen är bryggmästaren Mikkel Borg Bjergsøs progressiva inställning till det gamla hantverket. Alltsedan starten 2007 har hans ölsorter imiterat såväl champagne som stekt bacon.När grafiska studion Bedow formgav etiketten för Pale Spring Ale skulle designen visa övergången från vinter till vår. Detta görs genom en värmekänslig färg och två enkla symboler. När flaskan är kall syns en snöflinga, när flaskan blir varm försvinner den värmekänsliga färgen och kvar blir en sol som representerar våren.Den grafiska formen är baserad på ett rutnät som enkelt kan anpassas för fler sorter i ett grafiskt system. Designen bryter medvetet mot de konventioner som råder inom branschen där man helst kommunicerar tradition. Ölen har bara bryggts i 3 500 flaskor. Affärsnyttan ligger alltså snarare i ett långsiktigt varumärkesbyggande än kortsiktig ekonomisk lönsamhet.Design S HedersutmärkelseÅrets grafiska glädjeämne - Mikkeller+BedowDesign: BedowUppdragsgivare: Mikkeller (DK)Juryns motivering: Ölsorten spring ale kommuniceras genom att en snöflinga förvandlas till en sol med hjälp av värmekänslig färg. En lysande förening mellan idé, teknik och hantverk. En avklädd grafisk lösning som värmer mycket. Mikkeller+Bedow tilldelas därför juryns specialutmärkelse "Årets grafiska glädjeämne".Design S är en prestigefull designutmärkelse som delas ut av Svensk Form. Tävlingen är öppen för alla designdiscipliner och alla former av designlösningar. Se vinnarna och hedersomnämnda samt de nominerade bidragen i utställningen på Form/Design Center 30 november – 27 januari 2013.