23948sdkhjf

Förpackningsdesign allt viktigare

Långås Potatis & Rotfrukter tröttnade på små marginaler. Företaget bytte strategi – och kastade om från bulkproduktion till fokus på premiumsegmentet. – Vi har skapat bättre marginaler nu. Men om vi ska lyckas i framtiden behöver både vi och branschen bli mycket bättre på förpackningsdesign, säger VD Jan-Erik Wahlström.Modern och genomskinlig förpackning. De senaste åren har det skett en stor förändring när det gäller paketering mot kund – påsarna som helt dolde potatisen har mer eller mindre försvunnit. Foto: Micael Goth.
De förpackningar som Långås Potatis & Rotfrukter nu säljer har en modern design, potatisen är väl synlig och påsarna är betydligt mindre än tidigare. Nu säljs de i storlekar om tre och två kilo, 800 gram samt flowpack. Just flowpack är något som tilltalar den yngre generationen, som gärna ”kostar på sig” en finare potatis till helgens middag. – Nästan 90 procent av potatisen säljs i lösvikt. Men vi vill helst sälja förpackad potatis på ett snyggt sätt, så det passar premiumsorterna. Det ska vara tilltalande för ögat. Att sälja potatis handlar mycket om design, hur förpackningen presenterar produkten, säger Tore Holmfalk.Källa: JordbruksaktuelltLäs hel artikeln
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062