23948sdkhjf

Sun-Maid fyller 100 år

Ett av världens mest kända varumärken och en klassiker i de svenska hemmen fyller 100 år. Sun-Maid  kännetecknas av den röda färgen och flickan på paketets framsida, Miss Lorraine Collet. Förpackningsdesignen med ”The Sun-Maid Girl” utsågs 2007 till den bästa bestående logotypen av Readers Digest. Dagens logotyp har varit oförändrad sedan 1970.
Sun-Maid är ett kooperativ som grundades 1912 och som ägs av familjejordbrukare. Sedan starten har kooperativet försett konsumenter med russin och torkad frukt av högsta kvalitet från russin- och fruktgårdarna i Kalifornien. Det torra, soliga klimatet är perfekt för att locka fram druvans sötma som är grunden i de soltorkade russinen. Utöver russin består sortimentet även av övrig torkad frukt såsom plommon, tranbär och jumborussin samt av frukt- och nötmix och bär- och fruktmix. Sun-Maidflickan fanns på riktigt. Hennes namn var Miss Lorraine Collett och hon upptäcktes 1915 när hon stod och torkade håret på den soliga bakgården i sitt hem i Fresno, Kalifornien. Under årens lopp har hennes bild setts på miljontals paket och tagits in i hem världen över. Logotypen har uppdaterats några gånger enligt tidsandan, men pryds fortfarande av Lorraines porträtt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078