Parfymförpackning bäst i PIDA
På onsdagen korades vinnarna i Korsnäs studenttävling PIDA på Fotografiska i Stockholm. Priser delades ut i flera kategorier och vinnare i den mest prestigefyllda kategorin ”Winner All Categories” togs hem av studenter från Nackademin med bidraget ”Karbon”, en parfymförpackning i Korsnäs White, med heltäckande svart tryck.Prisutdelare var Agneta Rognli, Kommunikationchef på Korsnäs och Juryns ordförande Bo Wallteg presenterade vinnarna. I det vinnande studenteamet ingick Rita Alton, Tove Alton, Linda Cederfelt, Anna Johansson, Nathalia Moggia och Martin Tallvid (saknas på bilden). Studenterna får som första pris en studieresa till Barcelona.
Studenttävlingen PIDA arrangerades för åttonde gången och i år deltog studenter från alla tre skolor med utbildning till förpackningsdesigner; Nackademin, Broby Grafiska och Mittuniversitet. Årets uppgift för studenterna var att designa en förpackning under mottot ”Anything but square” - ”Vad som helst utom fyrkantigt”. Som partner och bollplank i tävlingen fanns i år för första gången ett ledande varumärke med, Absolut Vodka. Därför hade många studenter valt att göra ytteremballage till den välkända flaskan. Andra hade valt att använda egenskaperna i materialet Korsnäs White, ett starkt och formbart kartongmaterial, till att göra parfymförpackningar.– För oss är PIDA ett viktigt och stimulerande event där vi kan föra samman studenter, designers, varumärkesägare, tillverkare och annat branschfolk. Det är i såna här möten mellan branschen och unga talanger som framtidens designers stiger fram. Det är så vi kan vara med och driva utvecklingen av förpackningar framåt, säger Agneta Rognli, Manager Business Communication på Korsnäs.Det vinnande bidraget "Karbon".Presentationer av studenterna varvades under eftermiddagen med föredrag om förpackningsdesign av Eric Näf på The Absolut Company och Lars Wallentin, kommunikationskonsult. Moderator för dagen vara Sven Hjelmstedt, Chef för affärsområdet Kartong på Korsnäs, som också berättade om Korsnäs miljöarbete och hur företaget går i bräschen bland Europas kartongleverantörer för öppen redovisning av kartongens miljöprestanda genom EPD.Framåt kvällen hade man efter buffé, mingel och en rundvandring på Fotografiska så kommit fram till dagens höjdpunkt – prisutdelningen. Juryn hade till uppgift att utse vinnare i fyra kategorier och dessutom fick publiken på plats också rösta fram sin favorit.Den namnkunniga juryn bestod av Lena Dahlberg, Korsnäs; André Hindersson, Designkontoret Silver; Sandra Planeta, Planeta Design; Eric Näf, The Absolut Company; Richard Odén, Korsnäs; Ian Lloyd, Oriflame; Conni Dreyer, Dreyer Kliché och juryns ordförande Bo Wallteg, nordemballage.– Det var svårare än någonsin för juryn. Kvaliteten på bidragen ökar för varje år – sett till idé, konstruktion, presentation, dokumentation och utförande, sa Bo Wallteg.Totalt inkom 65 bidrag till tävlingen varav 19 hade nominerats av juryn till finalen på Fotografiska. Förutom Winner All Categories delade juryn ut pris i tre andra kategorier.Vinnare av Best Level of Shelf Impact blev ”Absolut Costume”, en Absolut Vodka i folkdräkt designad av Jenny Sjödin från Mittuniversitet."Absolut Costume"Vinnare av Best Level of Innovation blev ”RenEssens”, ett gnuggiskoncept för perfume-on-the-go i fickformat av Maria Gehlert, Caroline Kullman, Elin Yxner och Caroline Lexheden Wennerberg från Nackademin.”RenEssens”I kategorin Best Level of User-friendliness vann ”Absolut Triangle”, en lättproducerad förpackning för Absolut Vodka med inbyggda glasunderlägg och drinkrecept, designad av Mats Olsson från Mittuniversitetet.”Absolut Triangle”Dessutom fick publiken på plats chansen att kora sin favorit i kategorin People’s Choice och det blev densamma, ”Karbon”, som fick priset Winner All Categories.Mer om studenttävlingen PIDA finns att läsa på pida.korsnas.com