23948sdkhjf

Kritik mot läsbarhet på förpackningar

Efter ett år är många livsmedelsförpackningar lättare att läsa men flera texter är fortfarande så gott som oläsbara, vilket står i strid med gällande lagstiftning. Det visar den uppföljning som Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm gjort av rapporten ”Större text, tack” som presenterades 2011.
De livsmedelsförpackningar som uppmärksammades förra året har nu följts upp för att undersöka om förpackningarna blivit mer lättlästa, texten har blivit större eller om kontrasten är bättre än tidigare. Samma 35 produkter inom kategorierna drycker, kylvaror, torra varor, måltider och godis har återigen granskats. Åtta produkter har förändrats till det bättre, fem förpackningar har fått nytt utseende men är fortfarande svårlästa och fyra produkter är fortfarande så gott som oläsliga. Några företag uppger att de inom kort ska ändra utseende på sina förpackningar.– Att kunna läsa förpackningstexten är en självklar rättighet för alla konsumenter. Uppenbarligen har vi påverkat företagen att ta fram mer läsbara förpackningar vilket är glädjande. Men alltför många är fortfarande svåra att läsa, som till exempel Anthon Bergs marsipan, Twix samt Knorrs soppa och buljong. Det är olagligt enligt gällande lagstiftning, det är arrogant av företagen och visar på dålig respekt för kunderna, säger Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter.Flera företag i rapporten har dock gjort texten mer läsbar eller är i färd med att göra om texten på förpackningarna.– Det är bra att vår rapport ”Större text tack” har tagits seriöst av de flesta företagen som har namngivits i rapporten. Vi vet också att vårt arbete har fått effekt i många andra företag som har gått igenom och korrigerat svårlästa förpackningstexter, säger Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072