– Våra konsumenter är unika individer och vi vill göra något speciellt för var och en av dem, säger Jonas Tåhlin, Vice President Global Marketing vid The Absolut Company.Utmaningen med Absolut Unique var att skapa fyra miljoner unika produkter. – Vår kreativitet sattes på prov i alla led – från innovation och design till produktion där våra ingenjörer verkligen fick visa vad de går för, säger Jonas Tåhlin.För att skapa Absolut Unique och kunna göra varje flaska ensam i sitt slag krävdes noggrann samverkan mellan de manuella och mekaniska leden och en minutiöst planerad randomisering för att uppnå det önskade slutresultatet.Stänkmaskiner och färggenererande maskiner sattes upp och programmerades med komplexa algoritmer för att kunna åstadkomma olika typer av beläggningar och mönster med olika placeringar. Allt för att kunna göra varje flaska unik. 35 olika färger användes och 51 olika mönstervarianter applicerades på flaskorna. Användandet av kontrasterande färger blev också en viktig komponent i arbetet mot att göra varje flaska unik liksom den vita, matta pappersetiketten som bär var flaskas unika numrering.– Resultatet är över förväntan. Absolut (EOY) och dess skapandeprocess känns lite som om en galen vetenskapsman skulle ägna sig åt gatukonst. När första flaskan dök upp på produktionsbandet stod vi bara och log. Produktionen liknade mer en konstateljé än en fabrik, säger Jonas Tåhlin.Många konstnärer i världsklass har genom åren satt sin prägel på Absolut men denna gång var det Absolut själv som var konstnären.