Nytt samarbete för intelligenta förpackningar
En ny internationell organisation för intelligenta förpackningar har bildats i Holland. Redan över 40 företag har anslutit sig till organisationen AIPIA, The Active and Intelligent Packaging Association. Bland dessa finns bl a Dow Performance Packaging, DSM och Bayer liksom Motorola, NXP, Avery Dennison RFID och logistikföretag såsom UPS och detaljhandelskedjor såsom Marks & Spencer.AIPIA:s VD Eef de Ferrante vill sätta fart på användningen av intelligenta förpackningar.
– Det verkar som alla delar av värdekedjan är överens om att tiden nu är inne för att se hur man ska skapa kommersiella fördelar med aktiva och intelligenta förpackningar, säger AIPIA:s VD Eef de Ferrante.AIPIA:s roll kommer att vara att genom ”hands on” koppla samman alla delar av kedjan för att skapa standarder, implementeringsprocesser och kommunikationsplattformar mellan produktion, förpackning, logistik och detaljhandel.En viktig faktorer att tiden nu är mogen är utvecklingen av mobiltelefonen till en mobildator som är uppkopplad mot internet och med tillgång kamera och en mängd program och tjänster. – Mobilen kan idag användas för att kommunicera med produkten genom förpackningen på hyllan. Hämta information, rabatter och delta i olika lojalitetsprogram och tävlingar.I framtiden kommer också olika sensorer på förpackningen att bestämma produktens livslängd på hyllan, vilket istället för bäst-före-datum kommer att minska spill av livsmedel. Tekniken kan också användas för att återvinna läkemedel som fortfarande är funktionsduglig, med stora besparingar som följd, menar Eef de Ferrante– Företag har spenderat många år på att utveckla RFID, spårbarhetssystem, och olika system för ökad livsmedelskvalitet och säkerhet med sensorer och antimikrobiella produkter och material. Vi har nu möjlighet att ta detta till en jättemarknad tillsammans med utvecklingen av nanoteknologi, NFC och Mobilhandel.