23948sdkhjf

Elanders startar förpackningsverksamhet i Sverige

Elanders tar nu steget och startar förpackningsverksamhet även i Sverige. Det avslöjade företaget vid en nätverksträff för företag i Västra Götaland. Träffen arrangerades av The Packaging Arena.Peter Fonsmark, Elanders t h, berättar om företagets kommande förpackningssatsning i samband med en nätverksträff i The Packaging Arena.
Elanders är medlem i The Packaging Arena och stod som värd för träffen som var ett första steg för att locka fler företag i regionen att sälla sig till nätverket. Ett femtiotal deltagare hade slutit upp och många var nyfikna på Elanders planer på att starta förpackningsverksamhet i Sverige.Elanders är ett internationell grafiskt företag inom civiltryck. För 5 år sedan inledde de en satsning på förpackningar som ett led i att bli en heltäckande partner inom tryckta produkter för kunder som är etablerade i Kina. Idag tillverkar Elanders förpackningar även i Polen och Tyskland. Nu är tiden också mogen för en satsning i Sverige.– Vi kommer att presentera oss för första gången på Scanpack till hösten. Ännu är vi ett litet team här på Elanders i Mölnlycke som jobbar med förpackningar, men ambitionen är vi snabbt ska växa i Sverige, säger Peter Fonsmark, Sales Director.– Fokus kommer att ligga på förpackningar av solidkartong samt kascherad wellförpackning. Produktionen är närbesläktad med civiltryck som vi har över 100 års erfarenhet av.Nätverksarrangörer fr v Magnus Falk och Peter Fonsmark, Elanders, Lena Nasr och Sandra Eriksson, The Packaging Arena och Per-Erik Einerth, Elanders..Nätverksträffen hos Elanders var den första för att locka nya medlemmar till The Packaging Arena i Västra Götaland. Nätverket som har ett starkt fäste i Värmland vill expandera i regionen för att koppla ihop förpackningsföretag med varumärkesägare och andra slutbeställare av förpackningar och förpackningsutrustning.– Vi är nöjda med uppslutningen men vill se ännu fler varumärkesägare och slutbeställare i nätverket. Det är en svår grupp att attrahera, men vi måste vara tydliga med att visa nyttan för dem att delta i ett förpackningsnätverk, säger Sandra Eriksson, The Packaging Arena.På träffen talade även docent Fredrik Wikström från Karlstad Universitet om vikten av att miljö- och konsumentanpassa förpackningar. The Packaging Arena berättade och visade prov på spännande förpackningar från hela världen och demonstrerad en eye-track utrustning som används för tester av interaktionen mellan förpackningar och konsumenter i butiksmiljö. Dagen avslutades med en rundvandring på Elanders.Läs hela reportage om Elanders förpackningssatsning i kommande nummer av Packmarknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078