Arla växer i Kina
Bondeägda mejeriföretaget Arla har gjort klart med en miljardinvestering som ska mångdubbla exporten av europeisk mjölk till Kina. Arla blir tillsammans med Kinas största livsmedelsföretag COFCO Corporation indirekt delägare i landets ledande mejeriföretag, China Mengniu Dairy Company Limited. Samtidigt ska Arla hjälpa till att stärka livsmedelssäkerheten i Kina genom inrättandet av ett särskilt centrum för teknik och kvalitet.Om den här produkten kommer i de kinesiska kyldiskarna är väl osäkert men produkter baserade på svensk mjölk från Arla kommer att bli vanligare i Kina.
Kina är den snabbast växande mejerimarknaden i världen och har mer än 1,3 miljarder konsumenter. Konsumtionen av mejeriprodukter i Kina ökar ännu snabbare än landets kraftigt växande mjölkproduktion. Omsättningen på mejerimarknaden ökar med cirka tio procent per år och Kina väntas gå om USA som världens största mejerimarknad 2020.– Med de tillväxttal som driver landet framåt nu och i många år framöver, är det avgörande för Arla att ha ett starkt fotfäste på den kinesiska marknaden. Vi är stolta över att Kinas ledande livsmedelsföretag COFCO och det mest framgångsrika mejeriföretaget Mengniu har valt Arla som en strategisk partner på den kinesiska marknaden, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.Investeringen innebär flera olika avtal. Genom det ena köper Arla indirekt sex procent av aktierna i Mengniu för cirka 1,7 miljarder danska kronor. Ett annat avtal innebär att varumärket Arla kommer att spridas i nya produktkategorier som når fler kinesiska konsumenter, vilket möjliggör en kraftigt ökad export från Europa.– Avtalen kommer att öka vår export till Kina kraftigt under de närmaste åren. Det kommer att bidra positivt till våra ägares mjölkpris från dag ett, eftersom vi har möjlighet att skapa en mycket högre förädlingsgrad och värde av en mjölkmängd som vi annars skulle sålt på den globala industrimarknaden, där intjäningen historiskt sett har varit mycket lägre, säger Peder Tuborgh.Tillsammans väntas avtalen femfaldiga Arlas totala omsättning i Kina till år 2016 (förra året var Arlas totala omsättning på den kinesiska marknaden cirka 700 miljoner danska kronor).I Arlas tillväxtstrategi 2015 är Kina en av fem tillväxtmarknader (de andra är Ryssland, USA, Polen och Mellanöstern/Nordafrika). Sedan 2005 har Arla sålt främst mjölkpulver i Kina genom ett så kallat joint venture med just Mengniu. Men nu ökar Arlas engagemang på den kinesiska marknaden till att också omfatta andra produktkategorier, och därför ändras nu strukturen i samarbetet genom att Arla och Mengnius nuvarande joint venture blir en del av Mengniu, som Arla alltså blir delägare i tillsammans med COFCO.Ett antal nya Arla-produkter kommer nu att introduceras på den kinesiska marknaden genom Mengnius verksamhet. Arla-varumärket blir ett prioriterat varumärke i Mengnius produktportfölj.– Arlas produkter kommer att spridas bland kinesiska konsumenter i en omfattning som måste betraktas som ett genombrott för Arlas varumärke i Kina. Detta innebär att varumärket Arla cementeras som en garant för hög europeisk kvalitet, inte bara när det gäller mjölkpulver utan också andra mejeriprodukter, säger Peder Tuborgh.