Först med ursprungsmärkning
Gröna gårdar har som första företag i Sverige uppdaterat sina etiketter i syfte att öka spårbarheten för kunderna. På varje förpackning preciseras utöver uppfödare och gård nu också djurets ras, kön och ålder. – Det känns fruktansvärt bra, framför allt handlar det om en ärlighet gentemot kunderna, säger Jan Karlsson en av grundarna till Gröna Gårdar.
Märkningen är ett steg mot att återinföra betydelsen av en uppfödning där varje djur har sitt eget värde, sin egen spårbara historia, menar Jan Karlsson.– Det bästa vore om alla kunde handla sitt kött från grannbonden, så som det var förr. Då kände man sin slaktare och slaktaren kände uppfödarna och visste på så sätt precis vilka djuren var och hur de levt. Det handlar om att återskapa en relation, om att återfå en närhet till maten och på så sätt få en kännedom om vad vi äter, förklarar Jan Karlsson.Gröna Gårdar arbetar med nötdjur och lamm uppfödda på obesprutat, örtblandat gräsfoder. I och med att livsmedel importeras från olika länder med olika förutsättningar och regler att rätta sig efter kommer konsumenterna längre och längre ifrån råvarans ursprung, menar organisationen.– Därför kan ursprunget också döljas, om spåren suddas ut blir det omöjligt för kunderna att veta vad de faktiskt äter. Dagens högeffektiva jordbruk har gett mycket mat till ett lågt butikspris, men på bekostnad av miljön, djurhållningen och matens kvalitet.Ett naturligt stegJan Karlsson har sen starten haft för avsikt att kunna uppvisa full spårbarhet. Nu, tio år senare, har visionen blivit verklighet.– När utvecklingen i samhället mer och mer handlar om effektivitet och lönsamhet genom snabb tillväxt går Gröna gårdar åt motsatt håll. Våra djur strövar och betar fritt i samklang med naturen och årstiderna, det gör att de tillåts växa långsamt. Kanske kan våra tankar om uppfödning ge ringar på vattnet, säger Jan Karlsson.Gröna gårdar bildades 2001 av tre gårdar, grundtanken var att minska avståndet mellan kund och uppfödare och samtidigt producera ett kött av hög kvalitet på ett hållbart sätt. I dagsläget har ett 30-tal västsvenska gårdar anslutit sig till visionen.– Att skriva ut information om varje detalj på etiketterna är ett naturligt steg för oss. Vi arbetar mycket med djurets ursprung och nu vill vi göra kunderna mer delaktiga i vår vision för en hållbar köttproduktion, förklarar Märta Jansdotter, VD för Gröna gårdar.