23948sdkhjf

Kakor i modernare design

Kaktillverkaren Gille har fått ny förpackningsdesign och en modernisering av varumärket. Uppdraget gick till designbyrån BVD i Stockholm.
Med tanke på att småkakor är impulsvaror och dessutom ganska

lika varandra i utseende är det ofta förpackningsdesignen som är avgörande för

vad konsumenten väljer.Gilles förpackningar har traditionellt sett varit ganska

bleka med sitt svenska landskap i brun siluett på vit botten, men med den nya

förpackningsdesignen sticker varumärket ut på livsmedelsbutikernas hyllor så

att kakorna blir lätta att hitta för konsumenten.– God förpackningsdesign innebär inte att man ständigt ska

uppfinna nya saker, utan har en botten i varumärket. Den förstärker de värden

som finns. Den nya förpackningen är genuin, vardagsnära och gladare. Den

röd-rosa färgen valde vi att använda för att den är särskiljande, säger Catrin

Vagnemark, delägare på BVD.Den röd-rosa färgen har funnits tidigare i logotypen och

används nu i fyra olika mönster. Dessa mönster kommer från den ombonade känsla

ett kök inhyser med sina grytlappar, kokböcker, kakkorgar och kökshanddukar,

menar man på BVDDen rosa färgen får sällskap av den svarta färgen som ger

ett sobert intryck, en känsla av kvalitet och som för tankarna till bakplåten.

Även Gilles logotyp, en gammaldags järnskylt, är svart och förstärker känslan

av det hantverk som det innebär att baka goda småkakor.Gördeln eller sigillet är en annan tydlig förändring på

förpackningen. Gördeln har både ett funktionellt och ett estetiskt syfte.

Lanseringen av den nya förpackningsdesignen började i februari 2012 och

fortsätter kontinuerligt under året tills alla kakförpackningar har den nya

designen.Källa: agi.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064