Kakor i modernare design
Kaktillverkaren Gille har fått ny förpackningsdesign och en modernisering av varumärket. Uppdraget gick till designbyrån BVD i Stockholm.
lika varandra i utseende är det ofta förpackningsdesignen som är avgörande för
vad konsumenten väljer.Gilles förpackningar har traditionellt sett varit ganska
bleka med sitt svenska landskap i brun siluett på vit botten, men med den nya
förpackningsdesignen sticker varumärket ut på livsmedelsbutikernas hyllor så
att kakorna blir lätta att hitta för konsumenten.– God förpackningsdesign innebär inte att man ständigt ska
uppfinna nya saker, utan har en botten i varumärket. Den förstärker de värden
som finns. Den nya förpackningen är genuin, vardagsnära och gladare. Den
röd-rosa färgen valde vi att använda för att den är särskiljande, säger Catrin
Vagnemark, delägare på BVD.Den röd-rosa färgen har funnits tidigare i logotypen och
används nu i fyra olika mönster. Dessa mönster kommer från den ombonade känsla
ett kök inhyser med sina grytlappar, kokböcker, kakkorgar och kökshanddukar,
menar man på BVDDen rosa färgen får sällskap av den svarta färgen som ger
ett sobert intryck, en känsla av kvalitet och som för tankarna till bakplåten.
Även Gilles logotyp, en gammaldags järnskylt, är svart och förstärker känslan
av det hantverk som det innebär att baka goda småkakor.Gördeln eller sigillet är en annan tydlig förändring på
förpackningen. Gördeln har både ett funktionellt och ett estetiskt syfte.
Lanseringen av den nya förpackningsdesignen började i februari 2012 och
fortsätter kontinuerligt under året tills alla kakförpackningar har den nya
designen.Källa: agi.se