Rotakett vann etikettävling
Det blir Rotakett som försvarar Sveriges färger i den internationella etikettävlingen som Finat för första gången arrangerar i år. Det stod klart sedan Rotaketts etikett för Aalborg Jule Akvavit korats som vinnande bidrag på Etikettgruppens årsmöte i Varberg förra veckan.Rotaketts VD Anders Eliasson,th, mottar priset i Finats nya etikettävling för länder i Europa av Packmarknadens chefredaktör Marcus Petersson.
Finat är en internationell organisationen för branschföreningar inom etikettindustrin i olika länder i Europa. Varje år utlyser Finat en etikettävling och i år har man för första gången begärt in bidrag till en tävling mellan olika länder. I Sverige hade fyra etikettföretag anammat uppmaningen och skickat in sammanlagt 15 bidrag till tävlingen.Juryn som bestod av tre personer med olika profession; Magnus Linehag, Planeta Design, Rickard Lindqvist, Broby Grafisk och Marcus Petersson, tidningen Packmarknaden, bedömde de insända bidragen utifrån originalitet, kvalitet och svårighetsgrad. Vinnaretiketten i närbild.Juryns motivering för det vinnande bidraget löd: ”Med mycket god hantverksskicklighet och en klassisk, exklusiv men samtidigt sparsmakad formgivning har Rotakett utnyttjat hela tryckpressen och vi har fått en vinnande etikett där det enda som saknas är lasernumreringen.”Etiketterna var för en jubileumsutgåva av Aalborg Jule Akvavit där inget heller hade sparats när det gäller flaskan, som också var specialframtagen, och såldes i en exklusiv kartongförpackning. Lasernumrering saknades på tävlingsbidraget eftersom denna endast fanns på de levererade etiketter som gått till kunden, vilken var Pernod Ricard Sverige.– Vi är väldigt glada för det här priset. Vi har aldrig tidigare deltagit i en etiketttävling så det ska bli roligt att se hur långt det här räcker i internationellt sammanhang, säger Anders Eliasson, VD i Rotakett.Så här såg det ut på flaskan.