23948sdkhjf

Kassen blev en låda

Matkassar som levereras hem till dörren med råvaror och recept för middagar hela veckan har blivit ett populärt komplement till att själv gå och handla sin middag i affären. Alla stora livsmedelskedjor har sitt eget koncept och Coops heter ”Vår Middag”. Men istället för papperskasse har man valt att satsa på en exklusivare förpackning.
Coops ”Vår Middag” är en nätbaserad tjänst där kunden kan beställa råvaror och recept på nätet som levereras till närmaste Coop-butik för avhämtning. ”Vår Middag” lanserades i maj 2011 och har blivit en stor framgång där inte minst den iögonfallande matlådan har hjälpt till att öka intresset.– För den här typen av tjänster brukar råvarorna normalt plockas ihop i den lokala butiken och läggas i en papperskasse, berättar Niklas Zeitlin, som är ansvarig för ”Vår Middag”-konceptet.– Men vi valde istället att ta fram en stabil låda med handtag som möjliggjorde central logistik från vår färskvaruterminal i Västerås. Därifrån skickas de ut till 650 Coopbutiker i landet.Lådan har uvecklats i samarbete med Smurfit Kappa. Steg för steg har man provat ut lådan för att hitta den optimala lösningen.– Vi har utformat vårt erbjudande så det ska stämma med den större delen av Coops kunder, inte bara småbarnsfamiljer. Därför kan man beställa sin matlåda för två, fyra eller sex personer.– Smurfit Kappa tog många bra initiativ till att förbättra produkten, bl a sedan de själva beställt och kollat hur allt funkade i praktiken. Tillsammans kunde vi sedan utveckla produkten ytterligare, säger Niklas Zeitlin.Lådan ger möjlighet till bra exponering av varumärket Vår Middag med tillägget ”förenklar din vardag”. Personalen är glad att slippa sladdriga kassar och en stadigt ökad försäljning visar att lådan också gillas av kunderna, vilket klart är det viktigaste av allt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063