23948sdkhjf

Svenska äpplen lanseras i säljande lådor

Svenska äpplen behöver marknadsföras som just – svenska äpplen. Därför gör Äppelriket Österlen ett försök med lådor av wellpapp med säljande dekor istället för de anonyma, grå returlådor som annars används.
– Vi har sett hur vi tappar marknadsandelar när det inte syns att det är smakrika svenska äpplen, som ju många konsumenter vill ha. Därför lanserar vi nya lådor för våra äpplen Frida från januari, säger Lars-Olof Börjesson, som är vd för Äppelriket Österlen ekonomisk förening.Äppelriket är en sammanslutning av odlare i södra Sverige som levererar frukt till grossister och detaljhandeln och till dryckesproducenter som Kiviks musteri. Det mesta av frukten, i första hand äpplen, som sorteras och packas på Österlen, levereras i Retursystems grå plastbackar.Det är ett system som i och för sig fungerar bra, konstaterar Lars-Olof Börjesson, men de svenska äpplena blir anonyma i butiken när de hamnar bland importäpplen. Därför kommer äpplen av sorten Frida från januari att prydligt packas för hand i wellpapplådor som tar 12 kilos vikt.De här lådorna är tillverkade av wellpapp från SCA Packaging som svarar för konstruktionen. De har en blågul dekor med namnet Frida väl synligt, liksom märkningen Svenskt Sigill. Varje äpple förses med en liten etikett som indikerar att det handlar om en utvald kvalitetsprodukt.– På det här sättet exponeras vår produkt väl, konstaterar Lars-Olof Börjesson, som menar att detta är ett exempel som visar på en ny trend inom detaljhandeln.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062