Bong stärker sin position inom e-handeln
Bong har förvärvat 50 procent av brittiska förpackningsbolaget Angus & Wright Limited med option att köpa resterande 50 procent inom fem år. Angus & Wright säljer ett brett sortiment av automatiska förpackningsmaskiner och kallförseglingsmaterial (plast eller well) på rullar till europeiska e-handelsföretag.
Angus & Wright är baserat utanför London och har specialiserat sig på att hjälpa sina kunder att åstadkomma effektivitetshöjning av såväl packning som utskick av olika varor, alltifrån CD-skivor till skidor. Hittills har de flesta maskinerna installerats på e-handelsföretag i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Angus & Wright grundades för nästan 20 år sedan och företaget har vuxit till en omsättning på omkring 1,3 miljoner GBP. Den exklusiva rätten till varumärket Coldseal (”kallförsegling”) i kombination med många års erfarenhet av att utveckla och sälja förpackningsmaskiner för postorder-/e-handelsmarknaden har gjort att företaget fått ett bra anseende i sitt marknadssegment.– Förvärvet av Angus & Wright är i linje med vår strategi att växa vår ProPac-försäljning och stärka vår ställning som leverantör och värdefull partner till den snabbväxande e-handelsindustrin. Angus & Wright är en viktig byggsten för att kunna accelerera vår tillväxt i detta segment i Europa, säger Bongs VD och koncernchef Anders Davidsson.Bongs ProPac-försäljning (specialförpackningar) uppgår till cirka 55 miljoner Euro på årsbasis före förvärvet av Angus & Wright och utgör ett av koncernens viktigaste tillväxtområden.Angus & Wright kommer att konsolideras från 1 November, 2011 och förväntas bidra positivt till Bongs resultat från och med första kvartalet 2012.