Berghs-elever skapade nya gåvoförpackningar
Billerud och reklambyrån NINE arrangerade för andra året en designtävling i samarbete med Berghs School of Communication. Tävlingen SPICE 11 vanns av bidraget ”De fyra elementen”. Elevernas uppgift var att utveckla ett nytt koncept för gåvoförpackningar för Orrefors Kosta Bodas produkter.Gruppbild av det vinnande laget med handledare på Berghs School of Communication.
Det vinnande bidraget hade tagit fasta på glasblåsarkonstens fyra element som grafiskt uttryck. Där jord och eld representerar Kosta Boda och vind och vatten Orrefors. Utifrån detta har de lyckats konceptualisera en förpackningslösning med såväl nytänkande som funktionalitet, menade juryn.Billerud initierade förra året året tillsammans med sin designbyrå NINE ett långsiktigt samarbete med Berghs School of Communication under namnet SPICE, för att bidra med kunskap om förpackningsutveckling baserat på förnybara material och samtidigt inspireras av Europas bästa studenter inom design och kommunikation.I samarbetet ingår en kurs på Berghs ”Hållbar Förpackningsdesign”, som har samlästs av utbildningarna Grafisk design och Produktionsledning/Operativ Projektledning. Den inledande lektionen på kursen hölls på Billeruds bruk Gruvön i värmländska Grums, där studenterna bjöds på rundvandring i bruket och besökte Billeruds kunskapscenter Box Lab. Där fick de lära sig om Billeruds utbud av material och pappersprocesser samt fick hjälp med sina förpackningsprover.– Berghs utgångspunkt i undervisningen är att ligga nära verkligheten – det kunde knappast bli verkligare än att starta den här kursen med ett besök i Grums, säger Charlotta Rydholm, ämnesansvarig Produktionsledning/Operativ projektledning.Kursens avslutande utmaning bestod i tävlingen SPICE:2011, där årets uppgift var att utveckla ett helt nytt koncept för gåvoförpackningar till Orrefors Kosta Bodas produkter. Målet var att förpackningarna skulle höja värdet för produkten, skapa igenkänning och varumärkesidentifiering samt effektivisera och rationalisera packning och logistik av konceptet.– Det var oerhört spännande att se studenternas slutleveranser. Förpackningen är ett mycket viktigt verktyg för kommunikation och marknadsföring mot konsument och det är avgörande att ha en strategi för hela produktlivscykeln. Och det handlar mycket om att hitta balansen mellan kreativa idéer och praktiska möjligheter vilket vinnarna lyckats mycket bra med, säger Jimmy Nyström, Business Development Director, Packaging Boards, Billerud.Det vinnande laget bestående av de grafiska designerna Oskar Wettergren och Anna Jadvi samt produktionsledarna Cornelia Röslund och Peter Orre kan nu se fram emot en resa till och uppehälle på Kosta Boda Art Hotel med möjligheter att blåsa sitt egna glas i hyttan i Kosta.