Anne Harding, som är Packaging Manager vid Marks & Spencer, säger: – Vår nya förpackning där vi använder Korsnäs Artisan är inte bara en vacker display av våra bakverk för kunderna, det blir också en del av Plan A i vår strävan att reducera mängden förpackningsmaterial vi använder. Marks & Spencer har redan reducerat materialåtgången till sina livsmedelsförpackningar med 25 procent, och med nyskapande förpackningar som de som används till bakverken kommer man att kunna minska ännu mer, menar Anne Harding.Det är till en serie bakverk, som ingår i ett större varumärkesprojekt, med produkterna Carrot and Walnut Cake respektive Lemon Drizzle Coke som Korsnäs Artisan har använts. De här kartongförpackningarna har tryckt dekor i gula nyanser, en bild på en bit kaka och tillhörande serveringsförslag samt ett stort utstansat fönster på ovansidan.Korsnäs Artisan, som har en sidenmatt yta, lämpar sig väl för förpackningar för premiumprodukter, bland annat kosmetika. Kartongen presenterades också nyligen i samband med Luxe Pack i Monaco.– Intresset var mycket stort där. Kunderna söker efter den här typen av kartong med en mjuk yta som ger en taktil effekt, säger Agneta Rognli, Manager Business Communications vid Korsnäs.