Säljande dofter för förpackningen
En av de mer uppmärksammade nya produkterna på Pack & Emballage återfanns i en relativt anspråkslös monter tillhörande finska Smell Me. Dofterna av tjära och tvål lockade till sig många som ville veta mer om företagets teknik för bestrykning av etiketter och förpackningsmaterial.Janne Järvenpää och Joona Pietarila menar att doften betyder mycket för att sälja en produkt. Det är möjligt med den doftande bestrykning de utvecklat.
– Vi utvecklade den här tekniken för tre år sedan, nästan som genom ett misstag, berättar Joona Pietarila, som är produktutvecklare vid Smell Me.– Det var när vi åtog oss att jobba med en marknadsföringskampanj för ett rökigt öl från bryggeriet Sinebrychoff, som vi tog fram en bestrykning till ölunderlägg. Sedan utvecklades detta till en idé om förpackningar med doft.Bestrykningen påförs ovanför trycket, och det görs med screenteknik. En lång rad doftessenser kan användas, såväl för att sälja produktens image som för att på ett korrekt sätt indikera doften hos exempelvis en parfym, exklusiv choklad eller varför inte en kryddig glögg inför julhelgen.Tekniken är patenterad i Finland och den är patentsökt globalt. Smell Me arbetar som bäst för att utveckla och förfina tekniken, men redan nu finns flera kunder i hemlandet och goda förhoppningar om flera i utlandet. Företaget gjorde debut på Pack & Emballage och det var första gången som dofttekniken presenterades utanför Finlands gränser.– Vi säljer färdiga lacker med doft på flaskor, och produkten är allergitestad och godkänd och vi har sett att doften håller i sig i åtminstone tre år om etiketten eller förpackningsmaterialet förvaras slutet, säger Janne Järvenpää, vd för Smell Me.Nästa steg för det finska företaget är att utveckla en bestrykning som aktiverar doften först då materialet exponeras för ljus, tillägger han.