Första pris till FibreForm
Designtävlingen bland utställande förpackningar på Pack & Emballage 2011 vanns av Billerud. Förpackningen är gjord i företagets nya material, FibreForm, en kartong med tänjbara pappersfibrer som kan djupdras till tråg.Anders Gåsste, Kristina Jardeby, Mikael Larsson och Helen Broms på Billeruds Lab i montern gladdes åt segern för FibreForm.
Pack & Emballages Design Challenge 2011 lockade ett tiotal bidrag från utställande företag. En vinnare korades av omkring 300 röstande besökare på mässan. Endast två röster avgjorde tävlingen som vanns av Billeruds förpackning i det nya formbara fiberbaserade materialet FibreForm. – Vi är glada över att det var branschfolk inom förpackningsindustrin som tyckte att vår produkt var nummer ett. Det visar tydligt att marknaden är intresserad av smartare förpackningar som höjer produktens utseende på butikshyllan och marknadsför varumärket, säger Armin van Overbeek, försäljnings- och marknadsdirektör för Sustainable Packaging Solutions på Billerud.Den vinnande förpackningen har konstruerats av Chesapeake i England, en ledande kartongkonverterare i USA och Europa som är Billeruds nya samarbetspartner för att marknadsföra FibreFom. Chesapeake har skapat ett nytt förpackningssortiment som heter Impressions och som baseras på Billeruds FibreForm. Med det nya sortimentet erbjuder Chesapeake unika kartongförpackningar med dynamiska 3D-former. Det sortiment som marknadsförs under varumärket Impressions tillverkas under en särskild lågenergiprocess där kartongmaterialet formas till distinkta former. Materialet kan modelleras för att likna plastens former för t ex. påsar och blisterförpackningar och erbjuder därmed mångsidiga kartonglösningar för hygienprodukter, livsmedel, läkemedel och drycker.Anders Gåsste, Billerud, tog emot priset i Pack & Emballage Design Challange 2011.– Vi har skapat ett helt nytt sätt att forma kartong, förklarar Bob Houghton, marknads- och kommunikationschef på Chesapeake. Vi har kunnat dra fördel av den unika flexibiliteten hos Billeruds FibreForm för att skapa former och effekter som helt enkelt inte är möjliga med traditionell kartong. Och vi håller på att utveckla ny teknik för att inleda en storskalig produktion av Impressions, snabbt och kostnadseffektivt.–Under de tolv månader som Chesapeake har arbetat med Billerud har vi skapat spännande prototyper för konsumentprodukter i form av apelsiner och citroner, samt djuppräglade former på sekundära förpackningar. Vi har hittat nya sätt att puffa upp kartongen så att den ser ut som plastpåsar och vi har till och med gjort blisterförpackningar i FibreForm. Och avhängigt produktens barriärkrav kan alla dessa förpackningsprodukter återvinnas.Impressions baseras på FibreForm och erbjuder också tydliga miljöfördelar som ett alternativ för produkter som för närvarande förpackas i plast. FibreForm är FSC-certifierat och tillverkas av förnybar råvara som också garanterar en komposterbar och återvinningsbar förpackning.