Brödföda vann designtävlingen PIDA
Det vinnande bidraget, en brödförpackning i form av en kartongkapsel som öppnas med en rivremsa.Nu är Korsnäs designtävling avgjord. Den 4 oktober presenterades framtidens förpackningsdesign på årets PIDA – Packaging Impact Design Award – på Fotografiska i Stockholm. Vinnaren blev Bas/Brödföda, en konceptlösning för brödbak där miljöaspekten och konsumentbeteendet står i fokus.
- Vi hade långt ifrån den flashigaste förpackningen så vi är extra glada att juryn tog till sig hela vår idé, säger Adam Ahström en av designstudenterna bakom den vinnande förpackningen vars ambition att minska livsmedelsspill övertygade juryn. Utöver Adam Ahlström ingick Barbro Norin, Ylva Falquist och Lisa Åkerman-Hoffman i arbetsgruppen, samtliga från Nackademin.Juryn, som består av specialister från förpackningsbranschen, fackpress och Korsnäs marknadsavdelning, motiverade sitt beslut så här:”Det här är en förpackningskonstruktion med ett trovärdigt framtidsperspektiv. Det handlar om en enkel, väl sammanhållen idé som fångat upp att allt för mycket livsmedel går till spillo i dagens samhälle. Konstruktörerna har tagit till sig denna problematik och kommer med en lösning som troligen kommer att få allt större betydelse i framtiden. Samtidigt ökar konsumenternas krav på bekvämlighet och här får man en lösning som är enkel och lätt att förstå.”Temat för årets PIDA är ”The Silent Salesman”. Uppgiften består i att skapa ett förpackningskoncept till en konsumentprodukt. Form, funktion, material, miljöhänsyn, ekonomi och användarvänlighet är delar som de tävlande måste ta hänsyn till för att skapa en framgångsrik och vinnande förpackning. En utmaning som många av de tävlande bidragen lyckades med.PIDA är en internationell utmärkelse som premierar ny, innovativ förpackningsdesign. Kartong- och papperstillverkaren Korsnäs står bakom tävlingen som engagerar ett hundratal designstuderande på högskolor och universitet i Tyskland, Frankrike, Spanien och Sverige. Varje land har sin egen tävling och i Sverige kommer deltagarna från Broby Grafiska i Sunne och Nackademin i Stockholm.