PrintCity-projekt ska utveckla framtidens förpackning
I projektet VAPack, eller Value Added Packaging, ska ledande företag inom olika branscher utveckla innovativa, kreativa och säljande förpackningar. Projektet ingår i nätverket PrintCity Alliance och engagerar UPM, Sun Chemical, M-real och Cofely.
Det här projektet lanserades i samband med Interpack och i en första av tre etapper kommer fokus att riktas på kreativa förpackningslösningar, i Creative Pack. Det projektet löper till den grafiska stormässan drupa 2012 som arrangeras i Düsseldorf om knappt ett år.Finska UPM är leverantör av pappers- och etikettmaterial, och RFID-lösningar, och är ett av de fyra företagen som ingår i samarbetet. De övriga är tryckfärgsproducenten Sun Chemicals, kartong- och pappersleverantören M-real samt Cofely som bland annat tillverkar torkanläggningar till den grafiska industrin.Målet för VAPack är att gemensamt presentera exempel på förpackningslösningar som är mer attraktiva för konsumenten, ger en ökad differentiering av produktsortimentet och som säljer och framhäver varumärket på ett effektivare sätt.I de två senare delprojekten kommer VAPack att inrikta sig på förpackningarnas värde, i ValuePack, respektive lösningar med nya funktioner för framtiden, i FuturePack.