Årets mest utmanande kalender
Iggesund Paperboard har i ett djärvt försök att utmana dagens digitaliserade värld lanserat en stor fotokalender som uteslutande gjorts av företagets marknadsledande kartong Invercote. Upplagan på endast 100 exemplar är handgjord. Kalendrarna ger prov på innovativa och uppseendeväckande tryck-, folierings-, stansnings- och bigningstekniker.Bland de unika bilderna i kalendern finns en korsett i verklig storlek med bigningar, stansade hål och äkta spets.
Den exklusiva kalendern levererades till ett urval kunder inom grafisk design och förpackningsindustri världen över. Två kommer inom kort att auktioneras ut på eBay i välgörande ändamål,– Vi inspireras av våra nytänkande kunder och ville tacka dem för den lojalitet och skaparglädje som de visat under året som gått, förklarar Carlo Einarsson, Director Market Communications på Iggesund. Vi ville också sätta igång deras fantasi och göra något aningen provokativt. Varumärket Invercote handlar om att skapa en emotionell koppling – det talar till dina sinnen och berör dig, precis som den här unika kalendern gör.Enligt Carlo Einarsson har Invercote blivit det ledande märket på den europeiska kartongmarknaden genom att hjälpa kunder att uttrycka sina ambitioner för varumärket, tillhandahålla högklassig service, våga sticka ut och alltid uppfattas med stil och elegans. Hemligheten består i att konsekvent leva upp till vårt varumärkeslöfte om skapandefrihet, säger Carlo Einarsson.En av bilderna innehåller masker, som bestrukits med kallfolieringsteknik och kan stansas ut och bäras av betraktaren. Kalendern designades och producerades av Stockholmsbaserade Open Communications och är en del av en större kampanj som tagits fram av den tyska varumärkesbyrån Schindler Parent. Nio av kalenderns 12 bilder togs av Raya Photographer i New York. De övriga tre togs fram av Tobias Regnell/Camera Link för att iscensätta Invercotes utmärkande egenskaper.– Ingen gör fotokalendrar nuförtiden och just därför tänkte vi att vi skulle skapa en med ett statement som var omöjligt att ignorera, säger David Gray, VD och grundare av Open Communications. Teamet på Iggesund är mycket ambitiösa och kunniga beträffande sitt sätt att arbeta med varumärket, något som gör det här projektet till en extra spännande utmaning. Det är ett privilegium att få arbeta med dem, poängterar David Gray.