23948sdkhjf

Returlådorna gör miljön till vinnare

Dagligvarubranschens retursystem firar 10 år. Tack vare returemballage har man på dessa tio år kunnat spara 600 miljoner engångsemballage. Idag är systemet så pass utbyggt att besparingen är 100 miljoner engångsemballage om året.En belöning väntar den som finner en gyllene låda i retursystemet 10-års jubiléet till ära.
För drygt 10 år sedan skedde leveranser i dagligvarubranschen mer eller mindre uteslutande i engångsemballage av varierande storlek och kvalitet. Butikspersonalen spenderade mycket tid på att hantera och göra sig av med emballaget efter att de packat upp varorna. DLF tog tillsammans med SDH ett beslut som kom att bli ett viktigt steg i miljöarbetet inom hela branschen.Detta var upptakten till uppkomsten av Retursystem och uppdraget blev därför att ta fram ett system som bygger på återanvändning och ersätter engångsemballage vilket skapar förutsättningar för en effektiv varuhantering genom hela varuflödet.I år är det 10 år sedan Retursystem levererade ut den första returlådan och strukturförändringen i dagligbranschen från engångsemballage till returemballage är inget annat än en framgångssaga. En summering efter ett decennium är att producenter och handeln, d v s dagligvarubranschen, totalt har ersatt 600 miljoner engångsemballage.– Ett imponerande resultat som bara växer för varje dag, systemet med returlådor är nu så stort att den årliga besparingen av engångsemballage är över 100 miljoner stycken, säger Conny Swahn, marknadschef på Retursystem. – Vårt fokus ligger på hela varuflödet för att konsumentproduktens resa ut till butik ska bli så effektiv och inte minst så miljöanpassad som möjligt, säger Conny Swahn. Antalet varukassationer har minskat över tiden i samtliga led, vilket också ger förutsättningar för en lägre miljöbelastning, detta mycket tack vare att enheterna skyddar konsumentprodukterna bättre vilket gynnar alla i varuflödet, inte minst konsumenten som upplever varorna helare och fräschare.Tack vare returlådorna kan leverantörer förenkla konsumentförpackningen utan risk för att den går sönder i varuhanteringen vilket också är ett sätt att minska miljöpåverkan för konsumentprodukten.– Vi firar 10 år av framgång tillsammans med våra kunder och dagligvarubranschen och har för att symbolisera detta skickat ut några förgyllda returlådor i varuflödet, den lyckliga upphittaren av en sådan låda vinner ett fint pris, säger Conny Swahn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063