Uppåt för Elanders första kvartalet
Under första kvartalet ökade Elanders sin omsättning med 11 procent till 443 miljoner kronor, visar delårsrapporten som släpptes idag. Satsningar på Sverige och Tyskland uppges vara några av anledningarna till framgången. Magnus Nilsson
Det är nu andra kvartalet i rad som Elanders visar svarta siffror och för tredje kvartalet i rad är omsättningen bättre än under samma period föregående år. Bortsett från engångsposter har rörelseresultatet ökat med 41 miljoner jämfört med samma period ifjol. Resultat före skatt uppgick till 12(-19) miljoner kronor och nettoresultatet landade på 11(-19) miljoner kronor, rapporterar Elanders som noterar att kassaflödet förbättrats kraftigt. – Det är framförallt våra satsningar på den svenska och tyska marknaden samt de strukturåtgärder som vidtogs i den svenska verksamheten under föregående år som ligger bakom den positiva utvecklingen. Vi har även kunnat se en ökad utnyttjandegrad i våra polska samt ungerska produktionsanläggningar där andelen svenska produkter i Polen och tyska i Ungern ökat kraftigt, säger Magnus Nilsson, VD och koncernchef, Elanders. I delårsrapporten framgår även att den övertagna verksamheten från Fälth & Hässler löper på enligt plan och förväntas bidra positivt till Elanders omsättning under andra kvartalet 2011. Satsningarna på förpackningar fortsätter också att utvecklas positivt. Nyligen utnämndes Elanders till ”Årets leverantör 2010” för sina personifierade lösningar åt chokladtillverkaren Ritter Sport.