Specialpackat kaffe för USA
Mindre förpackningar med ny grafisk form och nya smaker är vad kafferosteriet Gevalia satsat på när svenskt kaffe lanseras i USA. Hallon och mocha är två smakvarianter som man hoppas ska gå hem på den amerikanska marknaden.Mocha säljs i Gevalias nätbutik, i sommar finns kaffet även i amerikanska supermarkets.
”The Proof is in the Taste” är en slogan som Kraft Food-ägda Gevalia har valt i sin marknadsföring, och man vill rida på det ökande intresset för smakrikt kaffe som i många år har gällt i USA. De första leveranserna har redan gjorts och i augusti ska produkterna finnas i butikshyllorna i hela landet.Varumärket och logotypen Gevalia behålls på förpackningarna, som blir mindre påsar av ett folielaminat för kaffe, elelr vakuumpack som är mindre än de som säljs på hemmamarknaden.Dekoren kommer att vinklas på företagets historik, att företaget startades i Gävle 1853 av Theodor Engwall och att man är kunglig hovleverantör i Sverige.