I den undersökning som Grafiska Företagens Förbund tillsammans med Power of Print låtit göra om svenska folkets attityd till förpackningar framkom att svenskarna vill ha funktion, design och återvinningsbara förpackningar med liten miljöpåverkan, samtidigt som förpackningarna måste vara lätta att öppna.Foto: Unicum– En stor majoritet av svenskarna, 67 procent, ser det som ett irritationsmoment att inte enkelt kunna öppna en förpackning. En ännu större majoritet, hela 87 procent, säger sig till och med ha erfarenhet av att skada sig på svåröppnade förpackningar, säger Maria Wikström på Power of Print.Alla egenskaperna om hur en bra förpackning ska vara utformad passar in väl på pappersförpackningen. Och bland pappersförpackningarna är det mjölkkartongen som med 24 procent av rösterna blir utsedd till svenskarnas favoritförpackning.Mjölkkartongen är omtyckt av både kvinnor och män, men topplistorna visar också att kvinnor och män har skilda preferenser när de ska utse sin favoritförpackning. Mjölkkartongen och flyttkartongen uppskattas mer av män, medan skokartongen är favorit hos betydligt fler kvinnor.