23948sdkhjf

Lindahls mejeri i ny designtvist

För tredje gången har Lindahls mejeri i Jönköping dragits in i en rättslig tvist om utseendet på en förpackning. Den här gången är det nya bordsmargarinet Brépå som, enligt anmälaren Arla, har så stora likheter med produkten Bregott att förväxlingar riskeras.
På det nya bordsmargarinet från Lindahls har en bild på en

svartvit ko på en äng använts, och det är ett bildspråk som är snarlikt det som

Arla i många år hr använt på förpackningen till Bregott och även i sin

marknadsföring, i reklamfilmer om Bregott-fabriken.Arla har sedan Lindahls nya produkt lanserades genomfört en

egen undersökning, uppger nyhetssajten Foodwire. Omkring 300 konsumenter har tillfrågats

om de ser några likheter mellan de två produkterna. Hel 96 procent av de

tillfrågade uppgav att de tyckte att det finns stor risk för en förväxling mellan

Brépå och Bregott.Det är mot den bakgrunden som Arla nu har bestämt sig för

att stämma Lindahls i Marknadsdomstolen. Arla hävdar att såväl varumärket som

de grafiska profilen och bilden av den svartvita kon har för uppenbara likheter

med Bregott och Arlas reklam.Lindahls har i dagarna dragit tillbaka all information och marknadsföring

kring Brépå, och om man inte drar tillbaka även produkten från butikerna kommer

Marknadsdomstolen att få avgöra ärendet.Lindahls har tidigare lanserat en förpackning med smör, som

anmäldes då den ansågs för lik en sedan länge etablerad produkt från svensk Mjölk,

och man har dömts till skadestånd för att man marknadsfört sin turkiska yoghurt

med en bild på en grekisk man.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063