Lindahls mejeri i ny designtvist
För tredje gången har Lindahls mejeri i Jönköping dragits in i en rättslig tvist om utseendet på en förpackning. Den här gången är det nya bordsmargarinet Brépå som, enligt anmälaren Arla, har så stora likheter med produkten Bregott att förväxlingar riskeras.
svartvit ko på en äng använts, och det är ett bildspråk som är snarlikt det som
Arla i många år hr använt på förpackningen till Bregott och även i sin
marknadsföring, i reklamfilmer om Bregott-fabriken.Arla har sedan Lindahls nya produkt lanserades genomfört en
egen undersökning, uppger nyhetssajten Foodwire. Omkring 300 konsumenter har tillfrågats
om de ser några likheter mellan de två produkterna. Hel 96 procent av de
tillfrågade uppgav att de tyckte att det finns stor risk för en förväxling mellan
Brépå och Bregott.Det är mot den bakgrunden som Arla nu har bestämt sig för
att stämma Lindahls i Marknadsdomstolen. Arla hävdar att såväl varumärket som
de grafiska profilen och bilden av den svartvita kon har för uppenbara likheter
med Bregott och Arlas reklam.Lindahls har i dagarna dragit tillbaka all information och marknadsföring
kring Brépå, och om man inte drar tillbaka även produkten från butikerna kommer
Marknadsdomstolen att få avgöra ärendet.Lindahls har tidigare lanserat en förpackning med smör, som
anmäldes då den ansågs för lik en sedan länge etablerad produkt från svensk Mjölk,
och man har dömts till skadestånd för att man marknadsfört sin turkiska yoghurt
med en bild på en grekisk man.