Billerud starkare inom design
Billeruds dotterbolag Nine Total Packaging Parter slås samman med No Picnics designavdelning. Det nya bolaget NINE bildas, och sammanslagningen stärker majoritetsägaren Billeruds erbjudande till förpackningsmarknaden.
det globala nätverket av etnografer och trendscouter, blir NINE en riktigt
intressant innovationspartner för varumärkesägare som förstår vikten av att
satsa på förpackningen som konkurrensmedel, säger Jon Haag, vd för NINE AB.NINE erbjuder tjänster inom affärsstrategi kopplat till
förpackningar, kategoriutveckling och nylanseringar, liksom grafisk och
strukturell design samt utredningar och kvalitativa studier kring framtida
konsumentbeteenden. Företaget arbetar med ledande aktörer inom flera branscher
och är bland annat huvuddesignbyrå för Carlsberg Sverige. Samarbetet har
resulterat i att designen för Pripps julöl nominerats till Guldägget 2011.NINE arbetar även med innovations- och visionsprojekt åt
branschorganisationen Skogsindustrierna. Företaget har idag 15 anställda.I och med avyttrandet av Packaging & Design, renodlar
No Picnic AB sin verksamhet mot designdriven innovation och
industridesign. Företaget är fortfarande delägare i nya NINE och
samarbetet med gemensamma kunder fortsätter som tidigare.