Svenska charkuterier ska märkas
Under 2011 kommer en svenskmärkning av charkuterivaror att presenteras, det målet har Ica, KF, Axfood och Bergendahls tillsammans med LRF och Svenskt Kött satt upp.
Som en reaktion på den tuffa situationen för många svenska djuruppfödare har nu handeln, LRF och Svenskt Kött enats om att införa en märkning, Märkeslyftet. Rena köttråvaror kan ofta väljas efter ursprungsland, men charkuterier har hittills saknat en motsvarande märkning.– Vi har länge tittat på att utforma en svenskmärkning av charkuterivaror och det är positivt att vi nu enats i detta gemensamma initiativ. Genom Märkeslyftet gör vi det enklare för konsumenterna att göra medvetna val, säger Icas vd Kenneth Bengtsson i ett pressmeddelande.Förhoppningen är att den nya märkningen ska öka efterfrågan på svenska charkprodukter, och på så sätt rädda hundratals gårdar som annars hotas av nedläggning.– Idag är produktionsvillkor och ursprungsland faktorer som kan avgöra vilka varor kunderna köper. Många medvetna kunder gör därför sina val utifrån aspekter som rör miljö och djurens välbefinnande, dessa konsumenter väljer många gånger svenskproducerat, säger Per Rosengren direktör hållbar utveckling på KF.Målet att presentera en märkning sattes upp på en hearing igår, onsdag. Märkningen ska presenteras före sommaren, och kommer att tillhandahållas av Svenskt Kött.Källa: Dagens Handel