23948sdkhjf

Utseendet betyder (nästan) allt!

I förpackningarnas värld är utsidan viktigast, och trycket spelar en avgörande roll för de köpbeslut som konsumenten tar i butiken. Detta råder det enighet om, visar en rundringning som Packmarknaden har gjort.
Förpackningens yttre är i många fall en produkts bästa marknadsförare.
Det är något som inte enbart hängivna designers eller tryckare hävdar;
allt fler har insett hur viktigt det är att synas i bruset, sticka ut i
överflödet av förpackade produkter.
Vi har frågat några företrädare för tryckerier och
förpackningsproducenter, designer och utbildare, om vad de anser om
betydelsen av ett bra förpackningstryck, hur detta bör säkras och vilka
trender de ser nu och skönjer i framtiden. Här följer deras svar i en förkortad version: Anton Söderberg, vd på Flextrus-ägda Flexopac i Halmstad:– Det kommer mycket mer klatschiga färger framöver, tror jag. Mer åt det asiatiska hållet.– Det är trycket som säljer, och ger det första intrycket när vi som konsumenter handlar i en butik. Vi ser förpackningen men inte innehållet, och tricket är att få förpackningens utseende att harmoniera med kundgruppen. Jesper Ljunggren, ansvarig för tryck på förpackningar och displayer vid Ruter AB i Laholm:– Ifråga om trender är efterfrågan större nu på UV-lacker i kombination med olika effekter i trycket. Både färger och lacker i UV har också blivit mycket renare, bättre för både arbetsmiljön och för produkten.Martin Enocsson, vd på Frontpac i Arlöv:– Framtiden handlar mycket om miljötänkande, i ännu högre grad än i dag kommer det att handla om mer miljövänliga tryckfärger. Vad det gäller trycktekniken, så ser jag med spänning fram emot den dag då digitaltrycket kan gå upp i format och hastighet. Ännu är det inget alternativ för oss.Bo Thulin, lärare vid BrobyGrafiska utbildning i Sunne:– Det är faktiskt lite av en trend just nu inom flexo, att man provar på att köra i fyra eller sju färger och undviker specialfärger, för att hitta fram till det rätta trycket och korrekt nyans.– Tester som vi har gjort här på skolan visar att konsumenter ratar förpackningar som har misspass. Allmänt kan man säga att det får inte se för illa ut, men alla trycktekniker kan ge fint tryck på rätt material.Ola Göransson, Attent Package Design i Åkarp:– Trycket har stor betydelse, det är en del i produktionskedjan. Bra kvalitet på trycket kan ge intrycket av att det också är en produkt av hög kvalitet.– Inte sällan är det tryckmetoden och materialet som används, som styr designarbetet. Detta avgör vilka begränsningar som finns för designlösningar.Kenneth Meijer, vd för Umpac AB i Umeå:– För att säkra ett bra tryckresultat gör vi det som måste göras, med färgprover, kontroll av värden med spektrometer, allt automatiskt. Och för att hänga med bra har vi det senaste året investerat i ny teknik för kvalitetskontroll med automatiska inställningar och kontroll av kvaliteten före tryckstart och under drift. – I fråga om trender så är det mer digitalt som kommer, med mindre serier och kanske med variabeltryck, de närmaste åren.Fotnot: En fylligare artikel kan du läsa i den kommande utgåvan av Packmarknaden, nr 3/2011.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082