RFID-projekt håller koll på dyra ostar
Efter att ha testat tekniken i två år införs RFID-taggning av ostar från producenter i de italienska alperna, ost som inte sällan plagieras. Det ska bli möjligt att i alla led av distributionskedjan spåra osten, och konsumenten kan se från vilken gård den kommer.Exklusiv getost från italienska producenten Toma.
Det är handelskammaren i Turin som planerar det här omfattande RFID-projektet som innebär att alla ostar som packas och transporteras förses med såväl ett RFID-chip som en streckkod.Under pilottestet försågs varje ostyckad ost med ett eget ID-nummer som lagrades i en central databas. När nu projektet införs permanent kommer det att bli möjligt för grossister och återförsäljare att avläsa alla data med en handhållen kodavläsare. Ankomsttiden registreras liksom datumet för placering i butiken. Konsumenten kan i butiken läsa av den ost man valt i en särskild RFID-kiosk, som ger upplysningar om osttypen och ostens ursprung, exakt vilken gård den kommer från. Köparen får till och med information om vilken typ av gräs som kon har betat; något som är viktigt när det gäller dessa ostar.De ostar från gårdar i de italienska alperna som ingår i projektet är exklusiva gourmetostar, som kostar 30-100 procent mer än liknande produkter, som inte sällan är rena plagiaten och produceras som billigare kopior av dessa ostsorter.