Heidelberg och Ricoh i globalt strategiskt samarbete
Mr. Shiro Kondo, koncernchef, Ricoh och Mr. Berhard Schreier, koncernchef, Heidelberg, konfirmerar det nya globala samarbetet. Heidelbergs jakt på en digital samarbetspartner är slut. Från och med den 1 april kommer Heidelberg i ett första steg att bli återförsäljare av Ricohs digitala produktionsportfölj.
Att Heidelberg och Ricoh gör gemensam sak var inte helt oväntat. Ricoh har länge varit en av aktörerna som förekommit i förhandstipsen om vem den nye samarbetspartnern kan bli. Genom överenskommelsen kommer nu Heidelberg bland annat att kunna sälja Ricohs nya digitala färgryckpress, Ricoh ProTM C901 inklusive toner. Samarbetet, som även omfattar Ricohs service- och supportpaket, startar på de engelska och tyska marknaderna i april. Vid drupa 2012 räknar aktörerna med att övriga marknader är fulltecknade. I ett gemensamt pressmeddelande meddelas att båda företagen kommer att leverera lösningar som ökar mervärde och vinster på lång sikt för kunderna. Det globala distributionssamarbetet uppges vara det första steget av ett strategiskt samarbete mellan parterna. – I Ricoh, som är en växande stjärna inom production printing, har vi funnit en idealisk strategisk partner som delar våra värderingar inom kundfokusering, miljö- och hållbarhet, innovation, kvalitet och kundservice. Genom att runda av vår offsetportfölj, inklusive Anicolortekniken med ny digital utrustning, erbjuder vi nu våra kunder en kombination av högkvalitativ offset och digital tryckteknik. Nu kan våra kunder producera variabeldata och korta tryckserier jämte sin etablerade och kostnadseffektiva offsetproduktion, säger Bernhard Schreier, Heidelberg koncernchef. Första gemensamma framträdandet kommer att göras på fackmässan digi:media, den 7-9 april i Düsseldorf.