Enhetliga etiketter för etiska varor
ICA har lanserat enhetliga etiketter för sina varor med etiska varor. Det är tre olika märkningar – Fairtrade, Utz och Rainforest Alliance – som berörs och hängetiketter används för dessa förpackningar.
Sortimentet omfattar sammanlagt ett trettiotal produkter som bland annat choklad, bomull, kaffe, kakao, bananer och apelsiner. Hängetiketterna har enhetlig form, är fästa med snöre och har dekor i straka färger med silhuetten av en planta gemensam.– Som konsument är det inte alltid lätt att veta vad alla olika märkningar innebär. Det här är ett sätt för oss inom ICA att göra det enkelt och greppbart för våra kunder, säger Kerstin Lindvall, chef för Corporate Responsibility på ICA Sverige AB.Köp av de här varorna ger ett bidrag till att förbättra arbets- och livsvillkor för arbetare och bönder i utvecklingsländer, och främjar långsiktig, hållbar användning av naturens resurser.De tre märkningarna är Fairtrade, som även kallas rättvisemärkt, Rainforest Alliance som är en ideell naturskyddsorganisation som verkar för att bevara den bilogiska mångfalden och skapa hållbara möjligheter till försörjning, samt Utz-märkningen. Den sistnämnda, Utz, har hämtat sitt namn från mayaindianernas ord för ”god”, och stödjer en organisation som utbildar bönder i affärsmannaskåp för att skapa möjligheter till bättre levnadsvillkor och en hög och jämn kvalitet på grödorna.