Inköpare önskar grönare och bättre emballage
Fyra av tio inköpare hävdar att emballage går sönder eller skadar förpackade produkter, vartannat företag anser att ett miljövänligt emballage stärker varumärket. Detta är två av resultaten som redovisas i en marknadsundersökning som United Minds genomfört för grossistföretaget Antalis AB.
Undersökningen omfattar 200 inköpsansvariga och vd:ar på svenska företag, och den visar att många företag efterlyser en mer aktiv rådgivning från leverantörer, både vad det gäller förpackningsval och lagerhantering.Svaren från de tillfrågade i pappersgrossisten Antalis (tidigare Map Sverige) undersökning visade bland annat att vart fjärde företag vill ha en mer aktiv rådgivning från leverantörerna. 43 procent av inköparna säger att emballage går sönder eller skadar produkter, och en tredjedel av företagen kan tänka sig att byta huvudleverantör inom ett halvår. Det som prioriteras vid inköp, är inte helt överraskande, faktorer som hög kvalitet, låg prisnivå och snabba leveranser.Åtta av tio tillfrågade anser det är viktigt att förpackningen går att återvinna, och 50 procent menar att ett miljövänligt emballage stärker det egna varumärket. Samtidigt tycker vart fjärde företag att det är svårt att veta vilka emballage som är miljövänliga.Vart femte företag återvinner mindre än hälften av sitt emballagematerial, vilket man uppger beror på att det används för mycket och för många sorters material i varje förpackningslösning.