23948sdkhjf

Priser delades ut i Packaging Industry Awards

Vinnarna i Packaging Industry Awards presenterades och prisades vid en ceremoni på Pack & Emballage i veckan. Tävlingen arrangeras av tidningen Packmarknaden i samarbete med easyFairs. I årets tävling delades priser ut i fem kategorier till företag och enskilda som utmärkt sig genom fina presentationer på den svenska förpackningsmarknaden.Vinnare är vi allihopa. Fr v Per Nyström, Flextrus Mikael Abrahamsson, Schur Flexible, Pierre Hultin, Rolling Optics, Katarina  Ogunnaike, ICA to Go, Henric Wiklund, Emballator Ulricehamns Bleck och Jim Bågesjö, Rotakett.
Följande fick pris i årets Packaging Industry Awards.Kategori: Packaging Design AwardVinnare: Svegro – för nyskapande förpackning i potatishyllanLeverantör: Schur Flexible, SverigeJuryns motivering:Företaget har genom nytänkande skapat en förpackning inom produktsegmentet potatis som skiljer sig från mängden. Förpackningen är en ståpåse av transparent plast som visar påsens innehåll. Dekoren är stilren och lätt igenkännande. Varje potatissort har också sin egen färg på förpackningsdekoren, vilket profilerar olika produkter och gör det enkelt för kunden att hitta ”sin” potatis. Varje påse innehåller 1 kilo potatis, istället för som vanligt i segmentet, 3 kilo. Mängden är måltidsanpassad för en familj på 4-5 personer. Påsen har sedan lanseringen vid årets början ökat omsättningen med 80 procent för företaget.Kategori: Consumer Packaging AwardVinnare: ICA to Go för användarvänliga färdigrättsförpackningarLeverantör: Treform AB och Å&R CartonJuryns motivering:Detta är ett nytt affärskoncept inom företaget, det första på ett decennium, som ska tillgodose behovet av mellanmål och färdiglagad mat av hög kvalitet för människor i vardagen. Produktförpackningarna andas genomgående enkelhet och äkta råvaror.De visar produkten och låter den tala för sig själv, copytexter lyfter fram smakerna och förmedlar ett personligt engagemang i matlagningen. Färgkodning av huvudsmaken förstärker tydligheten i hyllan.Tråget för färdigrätter är gjort utan avdelare, har väggar med vid vinkel och en bred botten, vilket gör tråget lätt och stabilt att äta ur. På sidan finns en flärp för enkel och bekväm lättöppning. Trågets ytterhölje av papp tjänar som plattform för designspåret men också som ett skyddande hölje vid uppvärmning och har bidragit till att minimera plaståtgången.Kategori: Packaging Innovation AwardVinnare: Emballator Ulricehamns Bleck för locket EasyFlex.Juryns motivering:Företaget har löst det klassiska bekymret av öppning och återförslutning av plåtlock på färgburkar. Genom sin innovativa lösning som innebär en kombination av plast och plåt, har man skapat ett lock som man med enkel handkraft kan öppna och återförsluta utan att skada locket och därmed behålla en tät förpackning. Genom att enbart använda sig av plasten i ringförslutningen och i övrigt behålla plåt som lockmaterial har man lyckats behålla plåtburkens styrkor och fördelar.Kategori: Label & Identification AwardVinnare: Teknikföretaget Rolling Optics och etikettleverantören Rotakett för den första etikettapplikationen med en unik, svensk patenterad teknik för 3D-effekter.Juryns motivering:Företaget har utvecklat en unik teknik för att skapa 3D-effekter med hjälp av nanoteknik. Genom att skapa unika mönster i plastfilmer får de ljuset att reflekteras så att olika bilder når höger respektive vänster öga. Hjärnan sätter sedan ihop bilderna till en enda bild med djup. Djupet är så slående att det överträffar konventionella hologram, och dessutom är billigare att tillverka.Den första kunden att nappa på den nya tekniken är hårvårdsproduktföretaget Grazette i Sverige. Grazette relanserar sitt varumärke XL och har beställt 700 000 etiketter med den nya 3D-tekniken.Kategori: Packmarknaden AwardVinnare: Per Nyström, VD för förpackningsföretaget Flextrus i LundPer Nyström har genom sitt personliga engagemang och mod lyckats återskapa ett förpackningsföretag som var nedläggningshotat. Hans gärning har räddat hundratals anställningstillfällen och ovärderlig kompetens kvar i landet. Han fortsätter nu att med samma oförtrutna energi och visionära framtidstro att bygga ett svenskt storföretag inom flexibla förpackningar för läkemedel och livsmedel. Genom organisk tillväxt och förvärv på hemmamarknaden har han på kort tid skapat en aktör som både genom sin storlek och bredd kan hävda sig på den internationella europeiska marknaden. Vi ser med spänning framtiden an för företaget, som vilar på anrik historia i Lund, som en gång en del av ett av Sveriges mest framgångsrika förpackningsföretag. Per Nyström har med sin gärning skapat förutsättningar för en ny storhetstid för det skånska förpackningsföretaget.I juryns arbete har följande personer deltagit: Marcus Petersson, Chefredaktör Packmarknaden, Hans Widén, Chefredaktör Plastforum, Peter Schulz, Chefredaktör Process Nordic och Peter Nygren, redaktör Packmarknaden.Tävlingsledningen tackar alla som deltog i årets tävling och välkomnar nya bidrag till Packaging Industry Awards 2011 efter årsskiftet på packnet.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094