23948sdkhjf

Ny modell för emballageåtervinning

Kraft Foods ingår nu ett nyskapande samarbete med det internationella återvinningsföretaget Terracycle i Sverige. Samarbetet möjliggörs genom lanseringen av Tassimo varmdryckesmaskin. Återvinningsprogrammet är det första i sitt slag i Sverige.Skål för ökad återvinning. Krister Zackari, Kraft Foods, tv, välkomnar Terracycle och dess grundare Tom Szaky till Sverige.
Detta möjliggör insamling och återvinning av dryckeskapslarna via Terracycle’s återvinningsprogram, där avfallet omarbetas till nya produkter. För att stärka hållbarhetsarbete ytterligare, doneras 10 öre för varje insamlad kapsel till Kraft Foods internationella samarbetspartner, Rainforest Alliance, vars certifiering används för de råvaror som ingår i de flesta dryckesprodukterna i serien.Kraft Foods, världens näst största livsmedels- och dryckesföretag, har globalt sett ett omfattande samarbete med Terracycle Inc. I USA, Kanada, Mexico, Brazil, UK, Irland och Turkiet, finns redan stora projekt på gång. Kraft Foods Sverige introducerar nu Terracycle på den svenska marknaden, först genom lanseringen av Tassimo varmdryckesmaskin, som bland annat tillhandahåller Gevalia kaffe och Marabou chokladdryck, och sedan till ett vidare samarbete med hela Marabous produktportfölj– Det känns väldigt spännande för oss att få introducera Terracycles helt unika återvinningskoncept i Sverige. Genom att erbjuda våra miljömedvetna kunder och konsumenter Tassimo varmdryckesmaskiner, med ett unikt program för insamling och återvinning av kapslarna, är vi först ute på den nordiska marknaden med ett sådant erbjudande, säger Managing Director för Kraft Foods i Norden, Krister Zackari.Konceptet är lätt att genomföra för konsumenten, som kan bli medlem i Tassimo-brigaden, Tassimos eget program, genom att gå in på www.terracycle.se. Här förklaras det hur man enkelt kan samla in de använda kapslarna och förpackningarna, och skicka dem till Terracycle helt gratis. Kraft Foods har redan förhandsbetalat försändelserna, för att göra det så enkelt för så många som möjligt att delta i programmet.För varje kapsel som skickas in går 10 öre till Rainforest Alliance, som står bakom den certifiering som använts för råvarorna i kaffedryckerna. Kapslarna omvandlas så till spännande produkter för konsumenterna. Detta är bara början på samarbetet mellan Kraft Foods och Terracycle i Sverige. Programmet kommer att utökas genom andra starka varumärken som Marabou, senare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062