Livsmedelsverket har tidigare kritiserat märkningen, som i dag finns i 28 Citygross-butiker i landet, då man anser att den kan vara vilseledande. För att förtydliga vad märkningen innebär ändras märkningen till en grön logotyp med ett tydligt versalt Ä, kompletterat med en förklarande text.Föreningen Äkta vara använder, och godkänner, märkningen som ska visa att en produkt är äkta och ursprunglig utan några tillsatser. Föreningen vill nu att märkningen görs direkt på produktens etikett, då man menar att det är viktigt för konsumenten att märkningen så att säga följer med in i kylskåpet. – Vi håller inte med verket utan anser att det i våra kriterier tydligt framgår vad som menas med "äkta vara". Men vi kan inte fortsätta att stångas med dem på denna punkt och gör denna eftergift för att komma vidare, säger Björn Bernhardson, ansvarig för Äkta vara på Bergendahls Food.Föreningen har också anlitat certifieringsorganet Aranea, som ska verifiera föreningens beslutsprocesser i syfte att värna om märkets trovärdighet.