23948sdkhjf

Ny teknik avslöjar kundernas intresse

Danderydsföretaget Tobii Technology som utvecklar teknik för eye tracking har krympt tekniken rejält och byggt in den i ett par glasögon. Med dessa kan man låta kunderna gå runt i en butik och spela in vad de tittar på.Ny teknik förenklar eye trackning undersökningar avsevärt.
Danderydsföretaget Tobii Technology är ett världsledande företag inom eye tracking och eye control. Tekniken utvecklas för hjälpmedel till handikappade men används också inom forskning och marknadsundersökningar. Inom det senare segmentet lanserar Tobii nu ett par glasögon som kan bäras som vilka glasögon som helst och registrera användarens ögonrörelse. .- Man sätter på sig glasögonen och stoppar inspelningsdosan i fickan och går runt på ett naturligt sätt. Det ger helt nya möjligheter för våra kunder att få insikt i människors beteende, säger Tom Englund som är affärsområdeschef på Tobii, till Ny Teknik.Användarens ögon registreras på liknande sätt som i Tobiis tidigare produkter. Infraröda dioder lyser ett reflexmönster i ögonen. Mönstret och pupillens placering spelas in av en liten kamera som sitter i högra skalmen och fångar reflektionen mot glasögonglaset.I glasögonens högra kant finns dessutom två framåtriktade kameror som registrerar omgivningen. Den ena filmar allt användaren ser, den andra är en ir-kamera som registrerar speciella ir-markörer, eller ir-fyrar, som man placerar ut i omgivningen.Om de placeras i en butikshylla så kan man mappa användarnas blick mot specifika produkter, för att exempelvis slå fast att tre kunder av tio betraktar en viss shampooflaska. Dessutom sitter en liten mikrofon i skalmen som fångar upp kommentarerna.Glasögonen väger ungefär 70 gram och kostar cirka 300 000 kronor inklusive inspelningsdosa och programvara.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064