23948sdkhjf

Korsnäs rankas högt hos konverterare

Korsnäs hamnar högt på listan hos konverterare i 2010 års varumärkesundersökning från Opticom, The Brand Equity Tracking Survey for Consumer Packaging 2010. Däremot värderas varumärket inte lika högt hos varumärkesägare.Den här bilden har bidragit till att stärka Korsnäs varumärke. Kotten introducerades på Luxe Pack 2008 då Korsnäs relanserade sin finaste förpackningskartong, Korsnäs White.
På tre av de viktigaste marknaderna – Frankrike, Tyskland och Storbritannien – placerar sig Korsnäs som ett av de starkaste varumärkena* hos konverterare. Skogsindustrin och pappersbranschen har traditionellt inte utmärkt sig genom sina starka varumärken. Den här undersökningen pekar emellertid på att varumärkesmedvetandet ökar sakta men säkert. Konverterare som deltagit i undersökningen uppger att de inte längre enbart talar om typer av förpackningskartong eller tillverkare, utan istället i allt högre utsträckning om varumärken.Korsnäs får särskilt höga poäng när det gäller förväntningar på kvalitet och materialprestanda, vilket har stor betydelse med tanke på att just produktkvalitet och lämplighet för sitt ändamål är bestämmande för vilket varumärke kunden väljer*. Låga resultat i undersökningen får Korsnäs för märkesmedvetande och rankning bland varumärkesägare. Respondenter i marknadsundersökningen har varit beslutsfattare med inflytande över specifikation av material inom sådana marknadssegment som läkemedel, hälsoprodukter, kosmetika, choklad och konfektyr, livsmedel och vin & sprit. Undersökningen visar en klart positiv utveckling för varumärket Korsnäs under de senaste åren. Det här är ett resultat av vunna kontrakt, ett gott rykte när det gäller leveransförmåga, samarbeten med europeiska högskolor och massiva marknadsföringsaktiviteter.Dessutom har Korsnäs fått mycket uppmärksamhet på mässor som exempelvis Luxe Pack i Monaco – som gett flera hundra nya affärskontakter. Nästa steg i varumärkeskommunikationen kommer att fokusera på kunskapsinnehållet i Korsnäs erbjudande till marknaden. *Källa: Opticom International Research and report: The Brand Equity Tracking Survey for Consumer Packaging 2010.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.145