23948sdkhjf

Svensk kartong i varumärkestoppen

Iggesunds varumärke Invercote är det starkaste kartongvarumärket i Västeuropa, tätt följt av Korsnäs. På tredje plats rankas Stora Ensos varumärke Ensocoat. Det visar en färsk undersökning av analysföretaget Opticom.
Invercoat
toppade Opticoms förra varumärkesundersökning inom förpackningskartong,
som genomfördes 2008, medan Korsnäs klättrat från en femte till en
andraplacering och Ensocoat från sjätte till tredje plats.Opticoms
undersökning, Brand Tracking Survey – Cartonboard for consumer
packaging, bygger på intervjuer med konverterare i Tyskland,
Storbritannien, Frankrike, Benelux, Spanien och Italien. Undersökningen
visar att den allmänna varumärkeskännedomen bland konverterarna
förbättras, och att kartongproducenterna lägger allt större vikt vid
varumärkesfrågor.Det här är det tio starkaste kartongvarumärkena i Västeuropa för närvarande (inom parentes placeringen i förra mätningen 2008):1.
Invercoat, Iggesund (1), 2. Korsnäs (5), 3. Ensocoat, Stora Enso (6),
4. Incada, Iggesund (2), 5. Tambrite, Stora Enso (4), 6. CKB, Stora
Enso (-), 7. Simcote, M-real (3), 8. Performa, Stora Enso (-), 9.
Chromolux, M-real (-), 10.Rochcoat, Cascades (9)Regionalt finns
andra starka varumärken, till exempel CMPC i Storbritannien och Trucard
i Tyskland – båda är ledande varumärke i respektive land.Undersökningen
mäter inte bara varumärkeskännedomen. Andra saker som studerats är
köpbeteenden hos konverterarna samt drivkrafter bakom valet av ett
visst varumärke.Källa: papernet.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063