Valet rör förpackningar!
Skogsindustrierna och Tetra Pak samlade Sveriges ledande opinionsbildare för pappersförpackningar på ett seminarium i Stockholm i juni. På seminariet deltog hela kedjan av intressenter för pappersförpackningar; representanter för skogen, kartongtillverkare, varumärkesägare och butikskedjor och organisationer som arbetar med klimatcertifiering.Anders Karlsén, VD för Åkesson Vin, berättade om hur företaget bröt ny mark när de lanserade vin i Tetra Paks förpackningar redan 1997.
Marie S. Arwidson, VD för Skogsindustrierna, inledde seminariet: – Visst, vi kan bli ännu bättre. Men Sverige har kommit en god bit på väg vad det gäller hållbart skogsbruk. Vi har hittat en bra balans mellan tillväxt, produktion och miljö som andra länder gärna studerar. För 100 år sedan hade Sverige faktiskt bara hälften så mycket skog som idag, sa Marie S. Arwidson.Erik Lindroth, Tetra Paks miljöchef i Norden, slog an tonen för seminariet: – Miljö är centralt i vår strategi att bygga framtida konkurrenskraft för våra kunder och för oss. En förpackning av vätskekartong består till 80 procent papper, resten är aluminium och plast. Men pappret står bara för 20 procent av förpackningens koldioxidavtryck, sa Erik Lindroth. Tetra Pak arbetar efter fyra förbättringsområden vad gäller miljö- och klimatpåverkan. Att använda förnybar råvara och energi, att reducera energiåtgången, att öka återvinningen och att ta ett övergripande ansvar.Erik Lindroth, miljöchef Norden Tetra Pak.Anders Karlsén, VD för Åkesson Vin, berättade om svårigheten att ändra konsumentbeteenden. Åkesson lanserade det första vinet i Tetra Paks förpackningar redan 1997. Men motståndet mot vin i kartongförpackning finns fortfarande. Det anses inte vara fint, trots att det numera finns dyrare viner i kartongförpackningar. – Men tiderna förändras. På 1990-talet körde folk omkring i fyrhjulsdrivna törstiga jättebilar. Idag är det alltfler som väljer snåla miljöbilar. Enligt våra undersökningar är det kvinnor mellan 25 och 35 som kommer att ha modet att lämna vinet i glasflaska och välja vin i tetra av miljöskäl. Det är kvinnor som skriver inköpslistorna i de flesta hushållen, sa Anders Karlsén.Helena Nyqvist, miljökoordinator på Axfood, bekräftade Åkessons tes om att det är kvinnor som skriver inköpslistorna. Eva sa också att miljö- och klimatfrågorna numera är en hygienfaktor för handeln. – En ny undersökning visar att 55 procent av konsumenterna någon gång valt bort en produkt för att den inte är bra för klimatet. Miljö är ett ypperligt sätt för leverantörer att få en plats i vårt sortiment, sa Helena Nyqvist.Helena Nyqvist, miljökoordinator, Axfood.Anna Richert, på Svenskt Sigill, som kvalitetsmärker mat och blommor, berättade om framtida klimatkrav på förpackningar. Kriterier tas nu fram i samarbete med KRAV. – Det blir ingen separat klimatcertifiering. Det är för komplext och skulle medföra alltför stor osäkerhet. Det vi tar fram kommer inte att hjälpa konsumenten att välja kött eller böner utan att välja mellan olika sorters kött eller olika sorters bönor. KRAV kommer successivt att föra in kriterierna i sin märkning. Svenskt Sigill kommer att införa en frivillig tilläggscertifiering som uppfyller klimatkriterierna,?sa Anna Richert.På seminariet deltog en mångfacetterad publik med bland andra miljöbloggaren Susanna Elfros, Asfaltsblomman, Anna Törner från Näringsdepartementet, börsanalytikern Claes Rasmuson från Swedbank Markets, Malin Kronqvist från forskningsföretaget Innventia, Christer Larsson från fackförbundet Pappers, flera representanter för de stora svenska papperstillverkarna liksom Arla, Systembolaget, Världsnaturfonden och många fler.