Red Bull gav Rexam vingar
Genom besparingsåtgärder kapar Rexam sina kostnader, och vinsten kommer enligt analytiker att öka med uppemot tjugo procent, jämfört med 2009. God draghjälp har dryckesburksproducenten haft av en ökande försäljning av energidrycker som Red Bull.
kombination av en allmänt ökande efterfrågan i Europa och Sydamerika
och stigande försäljning av drycker som använder specialburkar. Ett
exempel är de slimmade burkar som Red Bull och andra producenter av
energidrycker använder.
Brittiska analytiker förutspår att Rexams vinst före skatt i år ökar
från fjolårets 285 till 335 miljoner GBP. Det motsvarar cirka 3,9
miljarder svenska kronor.
I en kommentar konstaterar CEO Graham Chipchase att det
besparingsprogram man hittills genomfört har minskat kostnaderna med 24
miljoner pund, och att man förväntar sig en god försäljning under
sommarmånaderna och ett förbättrat resultat under 2010.