23948sdkhjf

Välgörande dryckesdesign

På den tyska marknaden har dryckerna, tappade på flaskor som designats av svenska BVD, redan gjort succé. Nu sker en lansering i Sverige av ChariTea och LemonAid som avsätter hela sin vinst från försäljning till välgörenhetsprojekt.
Det är Lemonaid Beverages GmbH, grundat av två unga tyska

entreprenörer, som står bakom det här projektet. Dryckerna är dels

ChariTea, som är färskbryggda teer i tre olika smaker, dels Lemonaid

som är en klassisk, lätt kolsyrad lemonad.

Grundprofilen för dryckerna är att de är ekologiska, har

rättvisemärkningen Fairtrade och att överskottet går till

välgörenhetsprojekt som ägarna driver.

Utan traditionell marknadsföring och med en mager budget har försäljningen överträffat förväntningarna i Tyskland.

Flaskorna bär många av de grafiska element, med tydlig och sparsmakad

text, stram form och klara färger, som blivit typiskt för BVD. Designbyråns vd

Mattias Börjesson säger:

– Vi pratar ofta om designens förmåga att driva försäljning och skapa

emotionella band till människor, och det här är ett perfekt exempel på

just det.

– Samtidigt lär vi oss väldigt mycket om handel, rent praktiskt. Och sist en inte minst så är det kul!

Som ett led i marknadsföringen på den svenska marknaden delades

dryckerna ut till de 1 600 deltagarna i årets Guldäggetgala i april.

Tills vidare säljs de endast av ett tjugotal butiker i

stockholmsområdet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063