Välgörande dryckesdesign
På den tyska marknaden har dryckerna, tappade på flaskor som designats av svenska BVD, redan gjort succé. Nu sker en lansering i Sverige av ChariTea och LemonAid som avsätter hela sin vinst från försäljning till välgörenhetsprojekt.
entreprenörer, som står bakom det här projektet. Dryckerna är dels
ChariTea, som är färskbryggda teer i tre olika smaker, dels Lemonaid
som är en klassisk, lätt kolsyrad lemonad.
Grundprofilen för dryckerna är att de är ekologiska, har
rättvisemärkningen Fairtrade och att överskottet går till
välgörenhetsprojekt som ägarna driver.
Utan traditionell marknadsföring och med en mager budget har försäljningen överträffat förväntningarna i Tyskland.
Flaskorna bär många av de grafiska element, med tydlig och sparsmakad
text, stram form och klara färger, som blivit typiskt för BVD. Designbyråns vd
Mattias Börjesson säger:
– Vi pratar ofta om designens förmåga att driva försäljning och skapa
emotionella band till människor, och det här är ett perfekt exempel på
just det.
– Samtidigt lär vi oss väldigt mycket om handel, rent praktiskt. Och sist en inte minst så är det kul!
Som ett led i marknadsföringen på den svenska marknaden delades
dryckerna ut till de 1 600 deltagarna i årets Guldäggetgala i april.
Tills vidare säljs de endast av ett tjugotal butiker i
stockholmsområdet.