23948sdkhjf

Innovativt och lätthanterligt lockar mest

Kartongförpackningar med innovativ design lockar till köp, men är de svåra att öppna och/eller försluta minskar köpintresset. Denna, inte helt överraskande, slutsats dras i en svenskfinsk studie som gjorts av Helsingfors universitet med deltagande från M-real Consumer Packaging.
Förutom detta konstaterande kom studien fram till att konsumenterna är

beredda att betala lite mer för en produkt som säljs på en ovanlig

förpackning av kartong, liksom för ett emballage med kartongkvalitet

som möjliggör tryck och färgåtergivning av hög kvalitet.

Riika Joukio, som är Vice President Marketing för M-real Consumer

Packaging säger i en kommentar till studien att förpackningen i allt

högre grad spelar rollen som ”tyst säljare” av produkter och

varumärken. Detta gäller särskilt med tanke på att så mycket som 70

procent av köpbesluten tas vid butikshyllan.

”Bestående intryck kan skapas vid första anblicken, men vi tyckte också

att det vara viktigt att få svar på om åsikten förändras i ett senare

skede av kartongens livscykel”, säger Joukio.

I de test som genomförts har så kallad eye tracking-teknologi använts,

med registrering av ögonrörelserna hos deltagarna. Därefter ombads de

att välja den förpackning de uppfattade som bäst respektive sämst från

butikshyllan.

Störst uppmärksamhet fick förpackningar med unika former, färger

anpassade till produkten och stora framsidor med utstansade fönster som

visar produkten. Dekor med gråa skuggor, små eller vad man uppfattade

som fula förpackningar valdes ut som sämst.

I ett andra test användes chokladkartonger med olika former och

likvärdigt tryck, och det visade sig att det skiljde mycket mellan det

första intrycket och det bestående sedan det visat sig att den

förpackning som upplevdes som innovativ var svår att öppna eller

återförsluta.

När det gäller den grafiska designen och färgsättningen upplevde

respondenterna djupare färger som tecken på ett innehåll med rik smak

och högre kvalitet, och att mycket vitt i dekoren signalerar god hygien

och fräschhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063