Innovativt och lätthanterligt lockar mest
Kartongförpackningar med innovativ design lockar till köp, men är de svåra att öppna och/eller försluta minskar köpintresset. Denna, inte helt överraskande, slutsats dras i en svenskfinsk studie som gjorts av Helsingfors universitet med deltagande från M-real Consumer Packaging.
beredda att betala lite mer för en produkt som säljs på en ovanlig
förpackning av kartong, liksom för ett emballage med kartongkvalitet
som möjliggör tryck och färgåtergivning av hög kvalitet.
Riika Joukio, som är Vice President Marketing för M-real Consumer
Packaging säger i en kommentar till studien att förpackningen i allt
högre grad spelar rollen som ”tyst säljare” av produkter och
varumärken. Detta gäller särskilt med tanke på att så mycket som 70
procent av köpbesluten tas vid butikshyllan.
”Bestående intryck kan skapas vid första anblicken, men vi tyckte också
att det vara viktigt att få svar på om åsikten förändras i ett senare
skede av kartongens livscykel”, säger Joukio.
I de test som genomförts har så kallad eye tracking-teknologi använts,
med registrering av ögonrörelserna hos deltagarna. Därefter ombads de
att välja den förpackning de uppfattade som bäst respektive sämst från
butikshyllan.
Störst uppmärksamhet fick förpackningar med unika former, färger
anpassade till produkten och stora framsidor med utstansade fönster som
visar produkten. Dekor med gråa skuggor, små eller vad man uppfattade
som fula förpackningar valdes ut som sämst.
I ett andra test användes chokladkartonger med olika former och
likvärdigt tryck, och det visade sig att det skiljde mycket mellan det
första intrycket och det bestående sedan det visat sig att den
förpackning som upplevdes som innovativ var svår att öppna eller
återförsluta.
När det gäller den grafiska designen och färgsättningen upplevde
respondenterna djupare färger som tecken på ett innehåll med rik smak
och högre kvalitet, och att mycket vitt i dekoren signalerar god hygien
och fräschhet.