HoloPrint utmanar det konventionella
Tack vare en dansk innovation, HoloPrint från Nilpeter, är det nu möjligt att trycka holografiska motiv direkt på grafiska material, som exempelvis etiketter. Kombinationen av en nyutvecklad lack, kliché, tryckfärg och UV-lampa ger samma fascinerande effekt som den konventionella metoden.
framtidens recept för en snabb, billig och smidig holografisk metod.
Områdeschefen för Nilpeter i Skandinavien, Jacob Sørensen, berättar att
HoloPrint-konceptet har varit på gång i mer än tio år och har
involverat Førsøgscentret Risø i utvecklingsarbetet, liksom experter
inom holografi från Stensborg A/S i Roskilde.
– Vi har tagit fram en speciallack, som efter kontakt med den fintecknade klichén kan skapa de önskade holografiska effekterna.
Det är med tekniken möjligt att skapa hologram i upplösningen 50 000
dpi, vilket är 13-15 gånger finare än hologrammen på exempelvis sedlar.
Den konventionella metoden för holografiska effekter är relativt dyr,
har en del miljömässiga nackdelar och resulterar alltid i spill av
folier.
Dessutom är det svårt att applicera holografisk folie på en del
material, som vinetiketter, eftersom vidhäftningen minskar som en följd
av papprets ojämna yta, som också begränsar ljusets reflektion och
därmed minskar den holografiska effekten.
Med HoloPrint är detta problem löst, eftersom lacken fyller i papprets ojämnheter.
HoloPrint hade världspremiär vid höstens LabelExpo-mässa, där nyheten
väckte stor uppmärksamhet bland etikettryckarna, som var nyfikna på
diverse tryckprover och att förhöra sig om kostnaderna för det nya
systemet.Mer om denna teknik kan du läsa i det senaste numret av Packmarknaden.