23948sdkhjf

HoloPrint utmanar det konventionella

Tack vare en dansk innovation, HoloPrint från Nilpeter, är det nu möjligt att trycka holografiska motiv direkt på grafiska material, som exempelvis etiketter. Kombinationen av en nyutvecklad lack, kliché, tryckfärg och UV-lampa ger samma fascinerande effekt som den konventionella metoden.
Den senaste tekniken för holografiska effekter, HoloPrint, kan vara

framtidens recept för en snabb, billig och smidig holografisk metod.

Områdeschefen för Nilpeter i Skandinavien, Jacob Sørensen, berättar att

HoloPrint-konceptet har varit på gång i mer än tio år och har

involverat Førsøgscentret Risø i utvecklingsarbetet, liksom experter

inom holografi från Stensborg A/S i Roskilde.

– Vi har tagit fram en speciallack, som efter kontakt med den fintecknade klichén kan skapa de önskade holografiska effekterna.

Det är med tekniken möjligt att skapa hologram i upplösningen 50 000

dpi, vilket är 13-15 gånger finare än hologrammen på exempelvis sedlar.

Den konventionella metoden för holografiska effekter är relativt dyr,

har en del miljömässiga nackdelar och resulterar alltid i spill av

folier.

Dessutom är det svårt att applicera holografisk folie på en del

material, som vinetiketter, eftersom vidhäftningen minskar som en följd

av papprets ojämna yta, som också begränsar ljusets reflektion och

därmed minskar den holografiska effekten.

Med HoloPrint är detta problem löst, eftersom lacken fyller i papprets ojämnheter.

HoloPrint hade världspremiär vid höstens LabelExpo-mässa, där nyheten

väckte stor uppmärksamhet bland etikettryckarna, som var nyfikna på

diverse tryckprover och att förhöra sig om kostnaderna för det nya

systemet.Mer om denna teknik kan du läsa i det senaste numret av Packmarknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065