Vinetikett med information för mobilen
För den som är nyfiken på att veta mer om vinet som inmundigas, använder sig den spanska vinproducenten Anta Banderas av smarta etiketter som läses av med mobilkameran. Clic2c kallas tekniken som hittills mest har använts av tidningsföretag och arrangörer av evenemang.
kallade Digital Watermarks, som den vindrickande mobiltelefonägaren
använder sig av för att fördjupa kunskapen om drycken i fråga.
Mobilkamerans objektiv riktas helt enkelt, med några centimeters
avstånd, mot etiketten och ett installerat program registrerar genast den
”digitala vattenstämpeln” och överför aktuella informationen till
telefonen.
I just det här fallet, med det spanska rödvinet från Bodega Anta
Banderas, är det (förutom en del marknadsföringsbudskap) fakta om hela
produktionsprocessen för vinet som överförs.
Informationen kan omfatta skörd, odlingsorten, allt om druvsorter,
lagring och tappningsdatum – även batchnumret. Full spårbarhet för
konsumenten, således.
Tekniken som används har utvecklats av aquaMobile S.L. och kallas Clic2c (click to see).
Jo, och om ni till äventyrs känner igen mannen här intill – han som
höjer en skål riktad särskilt till Packnets kvinnliga läsare – så,
visst är det den spanske filmstjärnan Antonio Banderas. Det är han som
äger det aktuella vinproducerande företaget.