Signumpriset till Findus
Patent- och varumärkesföretaget Groth & CO har tilldelat Findus Signumpriset. Priset går till det företag i Norden som vårdat och skyddat sitt varumärke bäst. Tidigare prismottagare är bl a Volvo, Carlsberg, Tetra Pak och Fjällräven.Lars G Göransson, Marketing Director på Groth & Co,t v överräcker priset till Mariette Lindsjö, Marknadschef Findus fryst färdigmat, under överinseende av juryns ordförande Ulf Bernitz, Professor i europeisk integrationsrätt, Stockholms Universitet.
Findus får priset delvis för sitt konsekventa arbete med designen på sina förpackningar. Juryns motivering lyder bl a:”Findus är aktiva i en av de tuffaste varumärkesmiljöerna, där såväl gamla svenska konkurrenter som nytillkomna utländska producenter och detaljhandelns egna varumärken skapar en stenhård konkurrens. Findus demonstrerar vikten av att ha ett tydligt varumärke och pregnant förpackningsdesign som tillsammans med ett konsekvent och uthålligt varumärkesbyggande skapar märkeslojalitet och en acceptans för nya produkter under varumärket.”- Findus arbetar med nationella varumärkesregistreringar i flera länder och har valt varumärkesskydd istället för designskydd, när det gäller skydd av specifika förpackningar. Genom stående uppdrag till IP-ombud och en instruerad säljkår bevakas eventuella alltför närliggande kännetecken, snyltningar och intrång, säger Lars Göransson, marknadschef på Groth & Co.- Vi är oerhört stolta att få ta emot Signumpriset, säger Elisabeth Yllfors, marknadsdirektör på Findus Sverige AB. Vårt varumärke är nästan 70 år och Findus namn förknippas med både matkvalitet och matglädje. Våra nya ägare sedan drygt ett och ett halvt år tillbaka har ju också valt att ge koncernen namnet Findus Group, berättar Elisabeth Yllfors.