23948sdkhjf

Fint på förpackningen - fult på tallriken

De flesta varumärkesägare torde vara överens om att bilderna på en förpackning med en färdigrätt bör återge det färdiga resultatet på ett rättvisande sätt. Men så är det inte alltid, vilket en ny svensk webbsida med betygsättning av färdigrätterna visar exempel på.Före och efter. Ett av många exempel på säljande foto - och resultatet på tallriken.
Fulmat.se är namnet på den här sajten, vars namn antyder att den

färdiglagade maten inte alltid är så vacker även om den smakar helt

okej. Ibland är den dessvärre såväl ful som trist i smak och

konsistens, att döma av betygen som besökare har satt på de olika

rätterna.

Ingen svensk producent går fri från låga betyg, och det är i ytterst få

fall som resultatet på tallriken uppvisar stora likheter med de

aptitliga skapelser som tryckts på förpackningen.

Några undantag finns dock, som exempelvis Dafgårds lammjärpar, Felix

mexikanska tacopaj eller Kyckling på indonesiskt vis från Findus, som

alla har rättvisande bilder och dessutom får goda betyg för smak och

konsistens.

När Dagens Nyheter för några veckor sedan uppmärksammade webbsajten,

kommenterade matprofessorn Carl-Jan Granqvist lakoniskt exemplen som

fått lägst betyg med orden: ”det ser mer ut som uppkastningar än

maträtter”.

Vill du döma själv är det möjligt på fulmat.se.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095