Heidelberg i Malmö firade ett år
Heidelberg HeiTech Center i Malmö firade ettårs-jubileum i veckan. Kontoret servar kunder i både Danmark och Sverige med support, reservdelar och förbrukningsvaror.– Eftermarknaden är en växande verksamhet inom Heidelberg-koncernen och svarar nu för omkring 40 procent av omsättningen, säger Anders Norin, Manager för Logistics & Customer Care.Heidelbergare firade ett år tillsammans i Malmö på HeiTech Center, fr v Kalle Sundman, Patrik Stavensjö, Kim Glödstaf, Jesper Dyhr, Camila Engman, Per Randrup, Elias Issa och Anders Norin.
till centralisering av supportfunktioner för att effektivisera och minska
kostnader. Något som i slutänden ska gynna Heidelbergs kunder. HeiTech Center
blir vid sidan om huvudkontoret för Sverige och Danmark i danska Ballerup det
enda som blir kvar när övriga kontor har stängts.– Säljare och servicetekniker blir kvar på fältet med en
geografisk täckning från Mellansverige och nedåt, i Danmark på Själland och
Jylland. De jobbar som i många fall tidigare från ett hemmakontor, eftersom de
mest är ute hos kunder. Här i Malmö sköts all eftermarknadsförsäljning, säger
Anders Norin.I Malmö finns också kundsupport och s k remote
control-service som innebär att specialister försöker avhjälpa fel och problem
hos kunden med hjälp av fjärrstyrning. I de flesta fall kan åtminstone en
diagnos på problemet ställas och reservdelar skickas innan teknikern gör
kundbesökt.En annan tjänst i eftermarknadsförsäljningen är
produktionsoptimering och som snabbt har blivit populär. Här får tryckaren en
utomstående värdering av hur pass väl han utnyttjar tryckpressens kapacitet.– Heidelberg har gjort en ordentlig benchmarking på
tryckerier i Europa och vi har bra jämförelsedata var man som tryckeri bör
producera vid en viss omsättning, maskinpark, typ av uppdrag, etc. Det brukar
vara intressant läsning och vi försöker peka på var flaskhalsarna ligger. Ofta
handlar det om att förbättra sina arbetsrutiner så att jobben flyter på bättre.