23948sdkhjf

Heidelberg i Malmö firade ett år

Heidelberg HeiTech Center i Malmö firade ettårs-jubileum i veckan. Kontoret servar kunder i både Danmark och Sverige med support, reservdelar och förbrukningsvaror.– Eftermarknaden är en växande verksamhet inom Heidelberg-koncernen och svarar nu för omkring 40 procent av omsättningen, säger Anders Norin, Manager för Logistics & Customer Care.Heidelbergare firade ett år tillsammans i Malmö på HeiTech Center, fr v Kalle Sundman, Patrik Stavensjö, Kim Glödstaf, Jesper Dyhr, Camila Engman, Per Randrup, Elias Issa och Anders Norin.  
Inom Heidelberg-koncernen pågår en omorganisation som leder

till centralisering av supportfunktioner för att effektivisera och minska

kostnader. Något som i slutänden ska gynna Heidelbergs kunder. HeiTech Center

blir vid sidan om huvudkontoret för Sverige och Danmark i danska Ballerup det

enda som blir kvar när övriga kontor har stängts.– Säljare och servicetekniker blir kvar på fältet med en

geografisk täckning från Mellansverige och nedåt, i Danmark på Själland och

Jylland. De jobbar som i många fall tidigare från ett hemmakontor, eftersom de

mest är ute hos kunder. Här i Malmö sköts all eftermarknadsförsäljning, säger

Anders Norin.I Malmö finns också kundsupport och s k remote

control-service som innebär att specialister försöker avhjälpa fel och problem

hos kunden med hjälp av fjärrstyrning. I de flesta fall kan åtminstone en

diagnos på problemet ställas och reservdelar skickas innan teknikern gör

kundbesökt.En annan tjänst i eftermarknadsförsäljningen är

produktionsoptimering och som snabbt har blivit populär. Här får tryckaren en

utomstående värdering av hur pass väl han utnyttjar tryckpressens kapacitet.– Heidelberg har gjort en ordentlig benchmarking på

tryckerier i Europa och vi har bra jämförelsedata var man som tryckeri bör

producera vid en viss omsättning, maskinpark, typ av uppdrag, etc. Det brukar

vara intressant läsning och vi försöker peka på var flaskhalsarna ligger. Ofta

handlar det om att förbättra sina arbetsrutiner så att jobben flyter på bättre.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079